1 op 10 internetgebruikers zet merkfilmpjes online

Vorig artikel

Het gebruik van online communicatiekanalen voor hun merken is niet zomaar een hype bij marketeers. Uit een studie van InSites Consulting in 6 Europese landen en voor 9 productcategorieën blijkt dat 4 op 10 respondenten minstens 1 keer per maand een filmpje over een merk online bekijkt. Consumenten verzamelen informatie over merken via online fora (38%), de website van bedrijven (36%), commentaren op blogs (32%) en in chat sessies (30%). 1 op 5 verstuurt zelf ook commentaar over merken per e-mail. 1 op 10 zet zelf online filmpjes op gespecialiseerde websites zoals youtube.com. 8% geeft aan dat ze maandelijks hun eigen filmpje maken. Dit toont aan dat consumenten zowel op het ontvangen, verspreiden en creëren van merkboodschappen actief zijn.


Respondenten communiceren vooral thuis (59%) over merken. Daarnaast is ook het internet zeer populair (53%), de werkplaats (52%), de supermarkt (42%), op café (37%) of op restaurant (34%), het openbaar vervoer (24%) en op school (22%). Gevraagd naar online communicatie over merken, geeft 1 op 3 repondenten aan dat ze een online filmpje herinneren over een merk en 46% dat ze zelf via het internet hebben gecommuniceerd over merken.  Grote wereldwijd verspreide merken als Coca-cola, Dove, Sony, BMW, Nike, Acer worden over alle landen vernoemd. Per land zijn er daarnaast lokale sterke merken die mensen doen praten, in België waren dat onde rmeer Proximus, Telenet, en Het Nieuwsblad. In Nederland onder meer Amstel bier, De Telegraaf en Postbank. Belgen spreken offline meer over auto’s dan Nederlanders, Nederlanders maken dan weer meer buzz over muziek dan Belgen.

[Bron: Express.be]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies