1 op 4 werkgevers wil geen toegang tot Facebook & Netlog

Vorig artikel Volgend artikel

Hoe lang zijn werknemers tijdens de werkuren op sociale netwerken als Facebook en Netlog aan het surfen ? En wat doen ze daar dan? En vindt hun baas dat nog wel ok? Vacature en Koppen vroegen het aan bijna 1800 werknemers en meer dan 250 human-resource verantwoordelijken.

Facebook & Netlog populair tijdens de werkuren

46% van de Facebook/Netlog-gebruikers is actief op één van beide sites tijdens de werkuren. 54% gebruikt dit enkel thuis. En hoewel de tijd die daaraan gespendeerd wordt voor het overgrote deel nog beperkt blijft (82% spendeert er minder dan 30 minuten/dag aan), is dit voor 14% een dagelijkse tijdsbesteding tussen 30 minuten en een uur, en voor 4% meer dan een uur.

Vacature11

Het hoeft dan ook niet verwonderen dat 23% van de werkgevers waar Facebook of Netlogtoegang vandaag nog technisch mogelijk is, eraan denkt om de toegang tot dergelijke sites te blokkeren. Gezien de Facebook hype in België slechts de laatste maanden écht op gang is gekomen, valt het trouwens te verwachten dat dit de komende maanden nog zal toenemen.

Screening van sollicitanten & werknemers

24% van de HR verantwoordelijken screent regelmatig de profielinformatie van huidige werknemers. Wanneer een werknemer negatieve informatie schrijft over zijn huidige werkgever, dan kan dat voor 15% leiden tot een ontslag, voor 54% tot een sanctie, terwijl 31% Facebook/Netlog beschouwt als een privézaak en hier dus geen gevolgen aan vast knoopt.Maar ook sollicitanten letten beter op wat ze op hun facebook/netlogpagina’s zetten. 34% van de werkgevers checkt dit immers bij kandidaten. Mogelijke ‘ongepaste’ info, kan daarenboven tot gevolg hebben dat de kandidaat zelfs niet uitgenodigd wordt voor een gesprek (16%) of (in 65% van de gevallen) dat het meespeelt bij de keuze tussen twee gelijkwaardige kandidaten.

En toch neemt niet iedereen het zo nauw met de privacy: bijna 1 op 4 (24%) zet immers zijn gehele profiel open en toegankelijk voor iedereen, en 14% denkt nooit echt na over wat hij/zij op zijn profiel zet of wie meeleest.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.