2009 gas geven als het slechter gaat

2009 gas geven als het slechter gaat

2009 was niet het makkelijkste jaar. Internet kreeg opnieuw klappen,
voornamelijk vanwege de negatieve emotie die loskomt zodra we hardop zeggen dat
we midden in een recessie zitten.  De markt vertaalt dat met hand op de knip. Marketing en
advertentiebudgetten werden gekort en iedereen die online vooral afhankelijk is
van advertentie-inkomsten heeft dat gemerkt .

Het is ook een moment dat investeerders voorzichtig worden en kritischer
naar hun investeringen gaan kijken. Andersom is het een impuls om juist gas te
geven. Als iedereen een pas op de plaats maakt is er geen beter moment om te
innoveren. Of veel organisaties zich daar van bewust waren is moeilijk te
zeggen en het argument om niets te doen als de inkomsten achteruit gaan ligt
voor het oprapen.

Voor ons zelf was het niet anders, als het regent op het internet worden wij
ook nat. Advertentie-inkomsten
gingen omlaag en de ruimte om te investeren nam af. Toch hebben we behoorlijke
stappen kunnen maken in 2009.

Hier met de Vlaamse editie van DutchCowboys zagen we dezelfde trend als in Nederland. Advertentiemarkten lagen onder vuur en internet had het over de volle breedte een stuk moelijker. Dominique de Witte, hoofdredacteur en mede-uitgever van Express.be, en tevens mede-inititiatiefnemer van BelgianCowboys moest zijn focus verplaatsen naar zijn eigen titel. Het was daarna een periode van kwakkelen voor deze titel.

In het najaar wisten we gelukkig een aantal nieuwe bloggers te vinden en onder aanvoering van Carl Vanormelingen veert BelgianCowboys weer helemaal op. De komende maanden gaan we de site flink onder handen nemen en zullen we aantal zaken die we binnen ons netwerk hebben gelanceerd ook doorvoeren naar BelgianCowboys. Hieronder een overzicht van zaken die we het afgelopen jaar hebben gerealiseerd.

Het jaar begon goed met de lancering van SearchCowboys, ons Engelstalige blog
over zoekmachinemarketing en daaraan gerelateerde onderwerpen zoals social
media, analytics en adverteren voor zoekmachines met een speciale focus op
Europa. SearchCowboys is met Bas van den Beld en z’n team international een
erkend weblog geworden en levert inmiddels bijdragen aan SearchEngineland,
heeft een wekelijkse show op Webmaster Radio en is partner van SES events in Europa.

Rond de zomer was het voor ons spannend met de lancering van de iPhone app welke niet alleen artikelen van DutchCowboys maar ook MobileCowboys en
DutchCowgirls moest gaan publiceren. Dit en de integratie van Twitter, een
apart videochannel en een eigenwijze navigatie was voor Apple reden om de
applicatie meerdere keren te weigeren. Dankzij het team van Sharewire, onder
aanvoering van Ivo Wentholt, welke alle credits verdienen voor de DutchCowboys iPhone
app, verschenen we begin augustus dan toch in de iTunes App store. Binnen
enkele dagen stond de applicatie in de top 10 van meest gedownloade gratis apps
en stond hij op plaats 1 in de categorie nieuws. Maandelijks worden er meer dan
200.000 artikelen gelezen via de iPhone naast de reeds langer bestaande Mobiele
applicatie voor Smartphones welke qua gebruik nog steeds maandelijks groeit.

In November werd ons “Cowboy-netwerk” wederom uitgebreid. Nu met de
lancering van StyleCowboys een 100% lifestyle blog wat schrijft over
onderwerpen als domotica,
multi-media, coole gadgets, computers, foto & video, mobiele devices en met
bijzondere aandacht voor producten die het label duurzaam mogen dragen. Onder
leiding van Style-chief en Domotica-guru Harold
Kuepers
is het blog binnen twee maanden met veel enthousiasme ontvangen en
groeit wekelijks in bezoekersaantallen.

November kende nog een tweede lancering, die van DC Business. De applicatie,
welke nu nog gedeeltelijk in bèta draait, is een index van bedrijven binnen een
aantal door ons bepaalde categorieën welke gerelateerd zijn aan de content van
DutchCowboys. DC Business biet de
mogelijkheid aan bedrijven om tegen een jaarlijkse vaste vergoeding eigen
nieuwsartikelen te plaatsen op hun bedrijfspagina. Deelnemende
bedrijven hebben daarnaast de
mogelijkheid een zeer uitvoerig profiel op te stellen met koppelingen
naar hun Social Media kanalen en de optie om profielen aan te
maken van de belangrijkste personen van een bedrijf en kunnen producten
en/of
diensten worden toegevoegd. Als laatste is er een bedrijfsfiche
beschikbaar die
met behulp van een stukje embedded code op iedere willekeurige site kan
worden
geplaatst.

Binnen een
aantal weken hopen we DC Banen, een applicatie die aansluit op DC
Business te
kunnen lanceren. Daarnaast wordt ook het channel DC Opleidingen samen
met
Lectric opleidingen verder vorm gegeven. Begin December hadden we nog
een aardige afsluiter in de vorm van een logo-wedstrijd samen met de
Adobe-Usergroup en was er natuurlijk ook een winnaar.

 

2009 was een
boeiend en leerzaam jaar. We hebben zeker pijn gehad onderweg maar als we
terugkijken hebben we het nog niet zo slecht gedaan. Met bovenstaande
lanceringen, de flinke groei van lezers over alle sites, een inmiddels
volwassen mobiel platform en met een longlist aan ideeën en innovaties voor
2010 zal niemand ons horen klagen. We verheugen ons er nu al op.

 

We danken daarom
vooral jullie, onze lezers, alle bloggers die hebben meegewerkt hier aan BelgianCowboys en in het bijzonder aan Dominique de Witte voor zijn bijzondere inbreng en steun, onze
partners en collega’s bij Freshheads en Bugbyte die de site technisch onderhouden en
last but not least alle adverteerders. We wensen de lezers van BelgianCowboys allen een gezond ,mooi en inspirerend 2010.

Redactie

Belgiës populairste weblog over interactieve marketing, social media, gadgets, technologie en nog veel meer. Heb je nieuws voor ons of wil je meewerken aan Belgian Cowboys laat het ons dan even weten op redactie@belgiancowboys.be

More Posts - Website

Follow Me:
Twitter