87% van omzet searchadvertenties belandt bij Google

Vorig artikel Volgend artikel

87% van omzet searchadvertenties belandt bij Google

Tot voor kort leek het nauwelijks een opdracht om advertentiebudgetten voor internet te rond te krijgen. Sommige analysten strooiden zelfs het verhaal rond dat de online advertentiemarkt immuun zou blijven voor een eventuele recessie, omdat geld uit de kranten- en televisiemarkt ogenschijnlijk onverminderd naar het internet bleef stromen.

Maar ondertussen wordt het steeds duidelijker dat ook het internet in de klappen van de financiële crisis zal delen. Hoewel de budgetten voor internetreclame blijven groeien zijn ze de laatste maanden gedaald. Groot-Brittannië, de absolute voorloper op het vlak van internetreclame, zag in de eerste zes maanden van 2008 de displayreclame-uitgaven op het net zelfs met 13,5% afnemen tot 497 miljoen dollar. In Groot-Brittannië wordt tot 20% van al het reclamegeld op internet gespendeerd, dat is meer dan in eender welk ander land ter wereld. De uitgaven zijn er ongeveer even groot als in Duitsland, Italië en Frankrijk samen.

Wie onaantastbaar lijkt is Google. In de eerste zes maanden van dit jaar werd in Groot-Brittannië 58% van alle internetreclame in search geïnvesteerd. Van dat geld kwam 87% bij Google terecht, aldus onderzoeksbureau PriceWaterhouseCoopers.

Ondertussen spelen reclamebureaus op veilig en wordt opnieuw meer geld besteed aan traditionele ‘tried-and-true'-reclame in de gedrukte media en op televisie. Eerder dan geld in te zetten op videoreclame op internet, kiezen marketingmanagers voor bewezen formaten met een grote audiëntie. Televisie en print, dus. En terwijl Google zijn machtspositie uitbouwt duiken de eerste tekenen op dat de ‘long tail'-nichesites het moeilijk krijgen. Adbrite, een online reclameregie met basis in San Francisco die talrijke nichesites in portefeuille heeft, moest eerder deze week 40 mensen ontslaan.

[International Herald Tribune]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies