Adobe Usergroup XL nabeschouwing

Vorig artikel Volgend artikel

Adobe Usergroup XL nabeschouwing

Bij gebrek aan een Europese versie van het gekende Adobe MAX-event kwam de Nederlandse Adobe Usergroup op het idee om een klein versie van het grote broertje te maken.

En op donderdag 3 december was het dan zover, een dag vol inspirerende sessies en workshops.  Voor de gelegenheid hadden ze het cultuurcentrum de Meervaart in Amsterdam afgehuurd en dit was zeker geen foute keuze als je weet dat er meer dan 900 bezoekers aanwezig waren.

Volledig uitverkocht was het event, en hier was een goede reden voor.  Een mix van imaging, gaming, crossmedia, print design, development en interactief design zorgde voor een dag die voor ieder wat wils te bieden had. Hoewel ik zelf tot twee maal meer dan 3 uur files te trotseren had, heb ik het me geen moment beklaagd.

Hier volgt een kort verslag van de sessies die ik bijgewoond heb.

Opening Keynote
Na een voorstelling van het bestuur van de Usergroup en de verplichte lijst sponsors werd het event echt geopend door Serge Jespers en Jason Levine (Platform Evangelists bij Adobe Systems).  Vanuit hun achtergrond lichtten zij de nieuwste ontwikkelingen in de Flash-wereld toe.

Voor Adobe is het duidelijk dat (mede door het Open Screen Project) Flash en de services rond Flash the-way-to-go is.  Steeds meer wordt Flash naar voor gedragen als medium om beeld en geluid naar de eindgebruiker te brengen.

Onder de aankondigingen zaten enkele nieuwigheden zoals AIR2, Flash10.1 en als klap op de vuurpijl ... Flash op de iPhone (niet compleet nieuw voor de insiders, maar het zorgde voor enthousiaste reacties van het publiek).

Daarna was het aan iedereen om op zoek te gaan naar de sessies die voor hen het meest interessant waren.

Switch Masterclass Crossmedia
Voor mij was dit de besloten sessie van Marcel Kampman rond Crossmedia.  Een apart event dat op de zelfde locatie plaatshad en waar je enkele inspirerende sprekers kon zien.

De sessie van Marcel Kampman gaf vooral een inzicht over hoe je out-of-the-box kan denken om meer impact te hebben bij je doelgroep.  Hoe je met viral acties effect kan bereiken.  En over hoe bij hem ideeën tot stand kwamen.

Lunch
Het enige minpuntje aan de hele dag... een lunch Holland-style... dit was echt voor verbetering vatbaar...


Photoshop: Masking the Tough
Deze sessie door Deke McClelland was eigenlijk één grote maar enorm interessante tutorial over hoe je moeilijke beelden toch succesvol kan masken.  Uiterst handig voor mensen die vaak met Photoshop werken.

Daarna was ik van plan de sessie van Apple te volgen, maar ik geraakte in een interessante discussie verwikkeld waardoor ik te laat de zaal binnensloop en een groot deel van de sessie mistte.

Creating eBooks with Adobe InDesign

Minder uit kennis, maar vooral uit interesse ben ik deze sessie met Gabriel Powell binnengeduikeld en ik heb het me geen moment beklaagd.  Hoewel de tijd te beperkt was voor zijn hele verhaal vond ik vooral de inhoud interessant

Het feit dat eBooks in veel gevallen lijken op één grote webpagina veleer dan op een tekstfile deden me dromen van de toekomstmogelijkheden.  Dat dit voor veel publishers extra problemen oplevert omdat zij hun huidige werkwijze wel enigszins zullen moeten herzien vind ik wel een nadeel.
Bedenking blijft wel of mensen een aparte eBook-lezer gaan aanschaffen of dat Apple de markt gaat veroveren met een oplossing (Tablet?).

KGB opens its secret files
Een Amsterdams duo dat vette campagnes maakt voor klanten als MTV en Dance Valley.  Een bureau naar mijn hart dat zich niet laat limiteren door budget en kortzichtige klanten.

The making of Stanislav
Een zeer gewaardeerde en gedurfde actie van het Nederlandse ministerie van Justitie (door Kong, Comrad en Refunk) rond de gevaren van Facebook en Hyves.  Dit zou een inspiratie moeten zijn voor vele Belgische bedrijven die vaak nogal terughoudend zijn wanneer men zotte voorstellen durft te doen.  Mijn mening dat sterk doelgroepgericht communiceren werkt werd duidelijk bewezen door de resultaten van deze campagne.

Daar waar het moeilijk is om ROI-studies te vinden voor Social Media campagnes is dit wel een voorbeeld van een geslaagde actie.  De kroon op het werk was de gouden Eurobest 2009

Closing Keynote
Bekendmaking van de winnaar van de Wacom tablet, en de logo-wedstrijd van DutchCowboys (tijd dat wij ook een nieuw logo zoeken bij BC) + nog een interessante oproep van Boomerang.

Al bij al een zeer geslaagde dag die perfect toegankelijk was voor designers zowel als developers.  Dit vraagt naar een vervolg.  Zoals iemand me tijdens de netwerkborrel zei: "€45 tot €60 voor een event als dit en toch uitverkocht, dat wil zeggen dat er potentieel is naar meer en beter".

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies