Alle tools en platformen voor social media monitoring

Vorig artikel Volgend artikel

Alle tools en platformen voor social media monitoring

Dave Chaffey, een online marketing specialist die ik je waarschijnlijk niet meer moet voorstellen (de kans is groot dat je één van zijn boeken hebt), maakte recent een overzicht van de verschillende tools en systemen die er bestaan voor het meten van online media conversaties en reputatiebeheer.

Chaffey deelt de ‘reputation management tools’ in verschillende categorieën in: de zogeheten luisterplatformen (listening platforms), reputatiebeheersystemen, tools om je merk te ‘beschermen’, sociale media monitoring en buzz tracking toepassingen en software voor het traceren van consumer generated media.

De ‘listening platforms’, waartoe je Radian6 kunt rekenen, dienen verschillende doelen: het bijhouden van de inkomende links, het aantal commentaren, het engagement, noem maar op.

De tools voor merkreputatiebeheer zijn dan weer gerichter en focussen vooral op blog tracking met behulp van ondermeer links en trefwoorden. Hier is Nielsen BlogPulse een grote naam.

Op het vlak van systemen voor het traceren en vormen van opinies vinden we vooral PR- en mediabeheertools zoals Reputica.

De bekendste categorie is misschien social media tracking en hier vinden we veel gratis toepassingen en een resem aanbieders zoals Converseon, Who’s Talkin (een gratis platform), Social Mention, Trackur, Viralheat, en Netbase Consumer Insights.

Andere categorieën die Chaffey opsomt en waar hij namen op kleeft zijn tools voor het beschermen van je merk tegen bijvoorbeeld fraude, news media tracking en systemen voor het identificeren van B2B prospecten in sociale media.

Gebaseerd op deze (Engelstalige) blogpost.

De volledige lijst van Chaffey staat hier.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies