Banner blindness: consument negeert banners

Vorig artikel Volgend artikel

Banner blindness: consument negeert banners

Online displayreclame begint te lijden onder dezelfde reclamemoeheid die andere media opwekken. Marketeers zien hoe hun online activiteiten lijden onder `banner blindness`. Consumenten zijn op een punt gekomen dat zij alles wat lijkt op reclame eenvoudigweg negeren.

Banner blindness is niet nieuw; het eerste onderzoek naar het fenomeen dateert uit 1998. Inmiddels hebben reclamespecialisten wel enkele tactieken ontwikkeld die het probleem kunnen helpen oplossen.

De eerste is display ads zo interessant te maken dat bezoekers van de site er wel aandacht aan moeten schenken. Een tweede tactiek is online reclame niet langer in een box te plaatsen. Consumenten denken al gauw dat alles in een kader wel reclame zal zijn. Onder deze methode valt onder meer reclame die vergroot wordt als de cursor erover heen gaat. Ook interactiviteit valt onder deze tactiek.

Nog een maatregel tegen banner blindness is helemaal geen display ads meer te gebruiken. Sponsored pages, microsites, branded entertainment of widgets kunnen in de vorm van een game, een gratis download of audioclip de aandacht vasthouden. Ze verhogen bovendien de betrokkenheid van de consument.           

[Bron : Marketing Week]

foto: Jakob Nielsen

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies