Belg pusht blogs op z'n eentje

Vorig artikel Volgend artikel

Belg pusht blogs op z'n eentje

"Alhoewel het organiseren van een blogkermis sinds 2002 heel bekend is in de Verenigde Staten (onder de noemer "blogcarnival"), is het fenomeen in België en Nederland amper gekend. De eerste blogkermis kreeg de naam "The Carnival of The Vanities", werd georganiseerd in 2002 in de Verenigde Staten en wordt tot op de dag van vandaag nog steeds georganiseerd. Beter nog, in de engelstalige bloggersgemeenschap werden reeds meer dan 36.000 edities van 10.000 blogkermissen georganiseerd. Het organiseren van een blogkermis is nu eenmaal een bewezen methode om meer bezoekers op je blog te krijgen." Zo steekt Bert Meert van wal op z'n nieuwste project www.blogkermis.be.

Het toeval wou dat ik Bert tegen het lijf lief afgelopen donderdag op het Social Media event "De kracht van Social Media" van Indie Group in de Budascoop te Kortrijk. Snel even een blaadje papier bij de hand nemen en tussen pot en pint een kort interview doen was de ingave van het moment. Het resultaat: een gezellige avond met een innemelijke jongeman die een voorliefde heeft voor bloggen en het online gebeuren.

"Waarom ben je met blogkermis.be gestart?"

Het doel van dit project is het volgende: op lange termijn, een positieve impact teweegbrengen in de bloggers community, zodat echte bloggers die hun hart en ziel stoppen in hun blog(posts), de erkenning mogen krijgen die ze werkelijk verdienen.

De tweede reden is omdat ik bepaalde zaken begin op te merken in de bloggerswereld en omdat ik zeker ben dat je dit zal interesseren, misschien zelfs in de mate dat je meer betrokkenheid wil worden om er iets aan te veranderen. Ik begin meer en meer op te merken dat bepaald blogs, die in het verleden gegroeid zijn tot enorme bronnen van informatie - maar helaas gestopt zijn met groeien, nog steeds hoog in zoekmachines staan.

"Kan je iets specifieker zijn? Bedoel je dan dat oude blogs het te gemakkelijk hebben?"

Sommige blogs staan nog steeds in de top 10 van Google, terwijl hun laatste post soms dateren van enkele jaren terug. Deze oude blogs hebben zoveel links, dat nieuwe blogs, die minder links hebben, er niet mee kunnen concurreren als het op pageranking komt. De aandacht die ze nu nog steeds krijgen is dus het resultaat van een vroeger succes. Het effect (lees: nadeel) is dat kleine, relevant start-up blogs in de schaduw blijven staan van verouderde blogs. In andere woorden: te weinig aandacht voor nieuwe informatie, waardoor de bloggerswereld niet de kans krijgt om echt te groeien. Met je eerste stelling rond linkbuilding in je post van gisteren sloeg je trouwens de nagel op de kop omtrent dit alles: veel inkomende links naar je blog = OK, maar veel links naar je blog, afkomstig van webpagina's met gelijkaardige relevante informatie is veel beter voor je ranking.

"Je lijkt me een man met een visie. Ik hoop dat blogkermis.be een mooie toekomst te wachten staat. Nog andere dingen gepland?"

Ondertussen heb ik al enkele 'bekendere' bloggers aangesproken om blogkermis.be wat op gang te trekken maar in principe kan iedereen er gebruik van maken. Het gaat tenslotte om het delen van kennis.

"True, … Nog een allerlaatste vraag: heb je nog een tip voor onze lezers? Iets specifieks of zo?"

Daar kan ik héél kort over zijn. Ik heb 10 redenen bij elkaar geschreven om een blogkermis te starten. Misschien lijkt hen dat wel iets?

"Bedankt voor het korte interview"

Graag gedaan!

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies