Belgische internetwinkel Azur neemt webwinkel Proxis over

Vorig artikel Volgend artikel

Belgische internetwinkel Azur neemt webwinkel Proxis over

Gisteren kondigde de Belgische webwinkel Azur aan dat het die andere Belgische webwinkel Proxis overnam. Proxis werd halverwege de jaren 90 gelanceerd als pionier in het Belgische online mediawinkellandschap (in handen van Club). Samen vormen ze nu de grootste online Belgische online mediawinkel.

Vorige week gaf een derde online mediawinkel Mediadis aan sinds kort als Free Record Shop te opereren. Mediadis startte begin jaren 2000 onder de naam “DVDZone2.be” en spitste zich later toe op de online verkoop van muziek en videogames. Een verandering die niet echt als een verrassing mag gezien worden gezien de geschiedenis van het bedrijf. “Mediadis was voor de helft eigendom van Sonica, ook eigenaar van de winkelketen Extrazone,” aldus Jean-Noël Chamart, oprichter van de website die de boot verliet in april 2009. “Toen Free Record Shop een paar maanden later het failliete Extrazone overnam, viel ook Mediadis in haar portemonnee.”

Proxis_%20azur

Deze samensmelting is waarschijnlijk geen toeval. Naast de economische crisis wordt de Belgische e-commerce ook geconfronteerd met een toenemende druk van buitenlandse spelers die hun pijlen steeds meer beginnen te richten op ons grondgebied. Zo heeft Bol.com onlangs zijn cataloog aangepast aan de smaken van zo’n 25.000 Vlamingen die regelmatig een bezoekje brachten aan de website. Van Franstalige zijde bieden giganten zoals Amazon.fr of Pixmania nu heel competitieve verzendingskosten aan voor zijn Belgische klanten. Beiden maken gebruik van de diensten van Kiala voor de levering van pakketten in  boekhandels of benzinestations. Kiala biedt een grotere flexibiliteit dan te werken met de traditionele transportwijze (via de Belgische post).

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies