Belgische journalisten lopen niet warm voor social media

Vorig artikel Volgend artikel

De gemiddelde Belgische journalist heeft relatief weinig ervaring met social media en staat niet te springen om ze te gebruiken voor zijn job. Dat is de conclusie van een enquête die werd uitgevoerd door Quadrant Communications. Bijna de helft van de Belgische pers blijkt afwezig op Facebook of leest nooit wat er op bedrijfsblogs verschijnt. Eén op de tien Belgische journalisten gebruikt Twitter al eens voor het werk.

"Via social media kun je rechtstreeks communiceren met grote groepen mensen die geïnteresseerd zijn in je merk, je activiteiten of je standpunten", zegt Frank De Graeve van Quadrant Communications. "Maar in België is het allesbehalve de optimale manier om de pers te bereiken. De gemiddelde Belgische journalist is er duidelijk niet van overtuigd dat het gebruik van social media interessante voordelen biedt voor zijn beroepsbezigheden."

E-mail favoriet, bellen is taboe
De journalist wordt het liefst via e-mail gecontacteerd, zo blijkt ook uit de resultaten van de enquête. Als je ze echt een plezier wil doen, vermijd je best ze te bellen. Zo'n vijftien procent van de Belgische journalisten vindt het prima dat pr-mensen via Facebook contact opnemen. De helft is daar faliekant tegen, terwijl 38% geen Facebook- account heeft. Iets minder dan twintig procent van de respondenten gebruikt Twitter. Van de journalisten met een account bleek de helft Twitter soms te gebruiken voor beroepsdoeleinden.

Blogs zijn er niet voor de pers
RSS (real simple syndication, een eenvoudige manier om op de hoogte te blijven van nieuwe inhoud op websites en blogs die men interessant vindt) is weinig populair. Zestien procent van de journalisten maakt er soms gebruik van, al vindt amper vijf procent dat ze daardoor snel nieuws vinden over bedrijven of producten waar ze vaak over schrijven.

Vier procent van de respondenten volgt via RSS wat er op de blogs verschijnt van de bedrijven die ze volgen. De helft komt er af en toe op terecht, terwijl 46 procent nooit zulke blogs bezoekt. Twaalf procent van de journalisten pikt geregeld een webcast of webvideo mee om erover te kunnen schrijven. De helft doet dat nooit omdat ze zelden bruikbare informatie opleveren en acht procent kunnen ze niet bekijken omdat de computersystemen op kantoor dat niet toelaten.

Over het onderzoek
De enquête liep tijdens de voorbije zomer. Meer dan duizend Belgische beroepsjournalisten ontvingen ze en 217 hebben ze ingevuld. Zowat een derde van de respondenten werkt op een krantenredactie, 45% bij een tijdschrift, nog eens een derde schrijft voor een online publicatie. Circa 8% werkt voor radio of televisie. Vele deelnemers werken voor verschillende types media –bijvoorbeeld zowel online als voor een krant of tijdschrift. De vragen stonden online en er werd een uitnodiging uitgestuurd naar 1.120 geverifieerde en ontdubbelde e-mailadressen. De gedetailleerde resultaten van het onderzoek zijn beschikbaar.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies