Belgische marketeers kiezen resoluut voor digitale marketing en zetten extra in op social media

Vorig artikel Volgend artikel

Belgische marketeers kiezen resoluut voor digitale marketing en zetten extra in op social media

Volgens een nieuwe studie van het full service agentschap The Reference kiezen Belgische marketeers resoluut het pad van de digitale marketing. In 2012 zullen ze daarbij focussen op social media marketing, mobiele websites en het optimaliseren van de return. De belangrijkste uitdagingen hierbij zijn de veelheid aan data om te zetten in praktisch bruikbare inzichten en om voldoende return on investment (ROI) te genereren. Bedrijven die beweren dat ze toonaangevend zijn op het gebied van digitale marketing zijn van plan om aanzienlijk meer te investeren in social media monitoring en sociale/mobiele reclame.

De toekomst van marketing is digitaal: 20% van marketing budget + verdere groei ondanks crisis

Ondanks het feit dat de tevredenheid over de effectiviteit van digitale marketing initiatieven kan en moet toenemen, hechten de Belgische marketeers er veel belang aan. Gemiddeld wordt 20% van het totale marketing budget geïnvesteerd in digitale marketing initiatieven. Het aandeel van online marketing in de totale marketing budget lijkt iets lager te liggen bij de grote spelers. De digitale marketing budgetten groeiden met 5,5% in 2011 (ten opzichte van 2010) en men verwacht dezelfde groei in 2012.

Hype van sociale media en mobiel internet zet zich door 

De belangrijkste investeringsgebieden voor de Belgische marketing budgetten zijn momenteel corporate websites (inclusief merk-en productsites), sociale aanwezigheid, SEO optimalisatie en e-mail marketing. Het creëren van die aanwezigheid binnen de social media is een belangrijke prioriteit voor de meeste bedrijven en hiervoor wordt tot 12% van de totale digitale marketing budget ingezet. Mobile marketing is nog vrij nieuw voor de meeste bedrijven, maar meer dan 2 op de 5 overwegen om hun site te optimaliseren voor mobiel. Mobiele sites zijn even populair als apps in 2012, maar de Belgische marketeers hebben de neiging om mobiele sites in de toekomst nog in belang te laten stijgen. Vooral grotere bedrijven zijn begonnen om hun online aanwezigheid voor mobiele apparaten te optimaliseren.

Als we dan de huidige graad van adoptie van de verschillende domeinen in digitale marketing bekijken, worden web analytics en e-mail marketing hoger gerangschikt vergeleken met de respectievelijk toegekende budgetten. Dit geeft aan dat de meeste bedrijven meer geïnvesteerd hebben in deze gebieden in eerdere fasen van hun digitale marketing inspanningen. Aanwezigheid in de sociale media is een belangrijk investeringsgebied waar 55% aangeeft van plan te zijn om meer te investeren in 2012. Ook het genereren van leads via zoekmachines (SEO) en e-mail marketing zijn strategische pijlers in de digitale marketing plannen van de Belgische marketeers.

De juiste expertise vinden wordt grote uitdaging voor de toekomst

Een van de belangrijkste uitdagingen voor de Belgische bedrijven voor de toekomst is de mogelijkheid om de grote hoeveelheid data om te zetten in toepasbare inzichten. Bovendien is 45% van de Belgische marketeers het erover eens dat heldere ROI-berekeningen vaak moeilijk zijn. Tot slot hebben 4 van de 10 bedrijven problemen bij het vinden of behouden van medewerkers met digitale marketing expertise. Om deze reden besteden meer dan 4 van de 5 Belgische bedrijven op zijn minst 1 digitale marketing activiteit uit. Terwijl de creatie en het onderhoud van de website, bannering en zoekmachine marketing worden uitbesteed, worden social media monitoring en het creëren van aanwezigheid via social media vaak gedaan in eigen huis. Naast de belangrijkste redenen voor outsourcing - zijnde een gebrek aan interne middelen en expertise –zullen de meeste bedrijven ook blijven outsourcen om bij te blijven met de nieuwste trends en om nieuwe ideeën van digital marketing experts te injecteren in hun marketingplan.

 

BELANGRIJKSTE RESULTATEN

1) Belgische bedrijven wijzen 20% van hun marketingbudget toe aan digitale marketing;
2) De Belgische digitale marketing groei blijft stabiel in 2011 met een geschatte groei van 5,5%;
3) Gemiddeld Belgische bedrijven hebben gemiddeld vier dedicated VTE’s die werken voor digitale marketing;
4) Belgische bedrijven verbreden hun visie op hun website: het budget van SEO is al de helft van de website begroting;
5) Belgische bedrijven geloven in sociale media: het budget voor sociale media is meer dan de helft van wat gespendeerd wordt aan de website;
6) Belgische (senior) managers zijn verantwoordelijk voor de digitale marketing in kleine ondernemingen (-50);
7) Mobiele sites zijn net zo populair als apps tegenwoordig, maar de Belgische marketeers vinden mobiele sites belangrijker naar de toekomst toe;
8) Belgische B2B bedrijven zijn minder matuur in digitale marketing, vooral als het gaat om sociale media;
9) Belgische bedrijven gaan volop voor de sociale hype: 46% zijn van plan om meer te investeren in sociale media in 2012;
10) Belangrijkste uitdagingen voor de Belgische bedrijven: inzichten winnen uit data & de ROI van digitale marketing;
11) 82% van de Belgische bedrijven besteden digitale marketing acties uit, maar verzorgen wel sociale media aanwezigheid en analytics in-house;
12) Belgische bedrijven besteden digitale marketing uit omwille van nood aan extra kennis, om frisse ideeën te injecteren en nieuwe trends te volgen.

Bovenstaande resultaten bleken uit een steekproef gehouden tussen 2 en 30 november 2011 bij 150 Belgische marketeers. De opzet was een overzicht te geven van het Belgische digitale marketinglandschap wat betreft de budgetten, aanwending van de middelen, tevredenheid en plannen voor 2012. 

InfoGraphic_large


[Klik op de afbeelding voor een grotere versie]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies