Belgische voetbalclubs niet vertrouwd met sociale media

Vorig artikel Volgend artikel

Belgische voetbalclubs niet vertrouwd met sociale media

De Nederlandse sportblog Sport28 maakte een analyse over de aanwezigheid van Belgische voetbalploegen op sociale media als Facebook en Twitter. De zin “Nederland staat een paar jaar verder dan België” hoor je vaak terugkomen in voetbal analyses. Ook in de sportbusiness kijken wij Belgen graag naar onze noorderburen. Hoe is het anno 2011 eigenlijk gesteld met het gebruik van sociale media in het Belgisch voetbal? Het gebruik van sociale media in de marketingmix van de professionele voetbalclubs uit de Jupiler Pro League (de hoogste divisie) is inmiddels gestart, maar waar staan de clubs nu?

First things first

Onze nationale voetbalbond (KBVB) valt nergens op Facebook te bespeuren. Ook onze nationale trots én uithangbord van het Belgisch voetbal, De Rode Duivels, zijn niet officieel aanwezig op Facebook. De onofficiële fanpagina heeft dan ook slechts 6348 fans. Een situatie waar bijvoorbeeld Sporza van profiteert om onder eigen naam acties te doen zoals "De Grote Duivelindrijving". Ook op Twitter zijn noch de KBVB, noch de Rode Duivels terug te vinden.

De Jupiler Pro League krijgt gelukkig wel de nodige aandacht op Facebook dankzij zowat 61.421 trouwe fans. Verder blijkt helaas enkel de Nederlandse Jupiler League op Twitter actief te zijn

Enorme verschillen

Als we kijken op het niveau van de clubs uit de Jupiler Pro League, dan valt meteen het enorme verschil op tussen RSC Anderlecht en de andere 15 clubs die dit seizoen (2011-2012) in de hoogste divisie aantreden. Vier clubs (die met een asterisk naast de naam) hebben geen officiële Facebookpagina. Dit betekent dat ze geen link hebben met de eigen officiële website. Vooral Standard springt hierbij in het oog, want ondanks dat het geen officiële fanpagina is én er geen actieve pagina-eigenaar is bereiken ze heel wat fans.

16

Twitter is dan zeker nog een verhaal apart. RSC Anderlecht spant de kroon qua aantal volgers maar vindt die andere grootmacht, Club Brugge, achter zich aan. De rest volgt op grote afstand. RAEC Mons (Bergen) als nieuwkomer in de hoogste divisie dit jaar heeft helemaal geen account. Standard sluit aan bij de top 5 met een onofficiële account (ook Beerschot en Zulte Waregem hebben geen account onder eigen beheer).
En hoe zit het dan met die interactie? RSC Anderlecht volgt heel wat fans terug, Club Brugge helemaal niet. Maar beiden lijken even inactief als het op communicatie met fans aankomt.

22

Conclusie

Er is dus nog wat werk aan de winkel voor onze Belgische clubs én de bond om maximaal te kunnen profiteren van de mogelijkheden die sociale media bieden!

[Via Sport28]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies