Beste marketingideeën liggen... op straat

Vorig artikel Volgend artikel

Beste marketingideeën liggen... op straat

Vele marketeers zitten achter hun bureau te wachten tot de inspiratie komt. En dat is fout, want de beste ideeën liggen voor het rapen... op straat. Dat zegt de Nederlander Richard Stomp, die deze week te gast was op het Creativity World Forum 2008 in de Antwerpse Lotto Arena. Stomp noemt zichzelf een ‘streetcomber', naar de bekende ‘beachcombers', die stranden afschuimen op zoek naar achtergelaten voorwerpen of aangespoelde schatten. Hij heeft zich altijd verbaasd over de gemakzucht van veel marketeers, die het echt kennen van de klant hebben uitbesteed aan onderzoeksbureaus.

"De klant leer je niet kennen als je binnen blijft. Ga de straat op!", aldus Stomp, die ruime ervaring in het bedrijfsleven heeft als innovatieadviseur. Hij combineert analyse (MBA) met creativiteit (COCD, Eduard de Bono). Stomp gaat 1 dag per week straatjutten. Hij fotografeert alles wat interessant is en publiceert elke dag 1 vondst op zijn website straatjutten.nl, als inspiratiebron voor nieuwe ideeën.

Straatjutten kan iedereen:

1: Koop een goede digitale camera en trek er op uit.

2: Neem je foto's niet in de belangrijkste winkelstraat, want daar zijn de huren hoog en zitten de grote ketens met hun standaard aanbod. Neem juist de straten waar de huren lager zijn en waar je een heel divers aanbod treft. Juist daar zie je vaak nieuwe dingen ontstaan.

3: Maak foto's van zaken die je opvallen en verrassen. Maak daar een foto van.

4: Zet de foto's thuis over op je pc en vraa je af wat er achter die foto's schuilt.

5: Vertaal die principes naar je eigen businessdomein.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies