Big Brother verovert de werkplek

Vorig artikel Volgend artikel

Big Brother verovert de werkplek

Een Amerikaans bedrijf heeft een softwareprogramma ontwikkeld dat werknemers evalueert op basis van de e-mails die ze versturen. In het boek ‘The Numerati' vertelt Business Week-journalist Stephen Baker dat mensen wiens mails regelmatig binnen het bedrijf circuleren, door het programma als ‘mensen met ideeën' worden gecatalogeerd, terwijl zij die de mails doen circuleren al gauw het etiket ‘netwerkers' krijgen opgeplakt. Werknemers krijgen binnen het systeem een kleur toegekend. Donkere kleuren worden beschouwd als actieve en effectieve arbeidskrachten, de lichtere kleuren stellen het tegenovergestelde voor. Interessante informatie, die ongetwijfeld van naderbij zal worden bekeken bij een volgende ontslagronde.

Ook IBM gebruikt mailinformatie om haar werknemers beter te kunnen sturen. Het bedrijf berekende onlangs dat mensen die regelmatig met hun manager e-mailen maandelijks 1.000 dollar meer in het laatje brengen dan het gemiddelde, Wie met meerdere managers tegelijkertijd communiceert, maar dat wel op een minder regelmatige basis doet, brengt 88 dollar minder binnen. Hoewel deze gegevens allesbehalve een wetenschappelijke onderbouwing hebben zou uit verschillende studies blijken dat gelukkige werknemers productiever zijn en met betere ideeën voor de dag komen. Verwacht wordt dat ook de jobtevredenheid binnenkort een belangrijke rol gaat spelen in binnen dit kluwen van data en cijfers die bedrijven gebruiken om steeds concurrentiëler te worden.