Conversations: data is history!

Vorig artikel Volgend artikel


"Conversations really matter; organised by These Days" -  David Sable, COO of the Wunderman Group, begon de dag met een exploot over hoe best een "converstaion/ gesprek" opgestart kan worden en wat de gevaren kunnen zijn door ons te baseren op louter data.

Speaker_David_Sable_photo
" Data is inderdaad heel verleidelijk en veel bedrijven gaan de mist in door te denken dat een conversatie opstarten met je doelgroep hetzelfde is als kijken naar een software oplossing, of het hebben van een mooi dashboard. Neen, conversaties gaan veel verder. Het gaat over de vraag hoe je kunt "connecten" met je doelgroep.

Hoe je connect met je doelgroep, maakt eigenlijk je doelgroep uit, want de technologie heeft ons toegelaten om op verschillende wijzen op hetzelfde ogenblik te kunnen "connecten". Denk maar aan je 3G GSM waarop zowel gesprekken, als chat sessies, SMS/MMS berichten, Twitter berichten etc etc kan krijgen of versturen.

Hebben we een revolutie meegemaakt of juist een evolutie?
Heel veel van de tools die de dagelijkse mens nu gebruikt, zijn louter evoluties van reeds bestaande tools in de oudheid en je hebt geen revolutionaire tools nodig om nu al een gesprek op te starten. Maar het gebruik of soms misbruik van data gaat aan de basis liggen of je een succesvol gesprek opstart of niet. Een mooi voorbeeld dat hij gaf, was een boek dat hij kocht op Amazon voor zijn zoon, Amazon stuurde dan tot 2 jaar na datum "soortgelijke" interessante literatuur. Op dat ogenblik een relevant criteria om inderdaad een conversatie op te starten, maar na de aankoop was dit puur een waste of time. Puur omdat Amazon nadien niet "luisterde" naar de consument.

We have to give our clients the one button device

Simpele en goed doordachte (lees: met een goede data analyse) campagnes hebben het meeste effect. Wat vroeger hot was, nl. Microtrends, is nu out, omdat je niet 1 typografie op een consument kunt plakken. The "soccer mom" bestaat nog wel, maar nadat de kinderen afgezet zijn op de voetbal, wordt deze moderne moeder een aanhanger van rock muziek, nadien een kookgekke vrouw etc etc. Het gaat dus over nano trends en guess what... op elk van die momenten hebben we een bepaalde houding naar marketing berichten. Dus het wordt key om uit te vissen in welk patroon de consument zit en daar op in te spelen. Persona's maken van je consmenten is dus key. (meer info ivm met persona's)

Key take-aways:

1/ Data is "history"
2/ Data without insight is just 10101010101010101
3/ Insight withoutdata = pure speculation
4/ 80/20 rule
5/ No information = no conversation


Sources:

event: www.conversationsreallymatter.be
bio David Sable: http://www.conversationsreallymatter.be/speakers.html#David
Hans Smellinckx / Interactive Marketing 101: www.onlinemarketingmanager.be

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.