Coolblue.be grote winnaar van de BeCommerce Awards 2011

Vorig artikel Volgend artikel

Coolblue.be grote winnaar van de BeCommerce Awards 2011

Vanavond werden voor de 6de keer de BeCommerce Awards uitgereikt door vakorganisatie BeCommerce, in samenwerking met het vakblad Inside en het onderzoeksbureau Q&A Research & Consultancy. Meer dan 275 gasten uit de sector van de elektronische handel waren aanwezig op de uitreiking, die net zoals de vorige jaren plaatsvond in het prachtige kader van het Kasteel van Brasschaat. Opmerkelijk is dat zowel publiek als vakjury Coolblue.be uitriepen tot beste Belgische e-commerce website van 2011.

Recordaantal stemmen

De BeCommerce Awards bestaan uit twee hoofdcategorieën: publieksprijzen en prijzen uitgereikt door een vakjury. De publieksprijzen worden toegekend op basis van een publieke online-stemming, georganiseerd door Q&A, en met medewerking van diverse media. Het totale aantal deelnemers aan de stemming dit jaar is gegroeid tot een fenomenaal aantal van 140.000. In 2010 waren dat er nog 78.616 en in 2009 “slechts” 29.831.

Het aantal beoordelingen en stemmen bedroeg ruim 200.000 tegenover 124.337 in 2010. Voor de vakprijzen (B2C en de Innovation Award) werd een professionele en multidisciplinaire jury samengesteld door e-commercespecialisten, voorgezeten door Aad Weening, een voormalig secretaris-generaal van de European Distance Selling Trade Association (EMOTA) en lid van het IMR World Team voor internationale ontwikkeling. De combinatie van punten van het publiek met punten van de vakjury resulteert in de overall winnaar, dé BeCommerce Award 2011.

Publieksprijzen 2011

De publieksprijzen werden uitgereikt in 9 categorieën. De consument beoordeelde de deelnemende webwinkels op diverse aspecten waaronder prijsniveau, levering, veiligheid van betalen en de overzichtelijkheid van de website. Deze publieke stemming werd georganiseerd door Q&A Research & Consultancy. De zorgvuldige analyse van de meer dan 200.000 beoordelingen en stemmen leverde de volgende winnaars op in de verschillende categorieën:

-   Auto & toebehoren: Banden-pneus-online.be
-   Consumentenelektronica: Coolblue.be
-   Huis, Tuin & Dier: E-shop.hubo.be
-   Kleding & Toebehoren: Snapstore.be
-   Multimedia: Eci.be
-   Ontspanning & Vrije Tijd: Photobox.be
-   Reizen: Sunjets.be
-   Schoonheid & gezondheid: Yvesrocher.be
-   Vliegtickets: Jetairfly.com

Aan het publiek werd eveneens de vraag gesteld welke webwinkel het beste met zijn klanten communiceert. Onder de communicatie valt dan zowel de wervende communicatie (reclame), de klantenservice als de aftersale. De winnaar kreeg de Conversation Award overhandigd.

Winnaar BeCommerce Conversation Award: Coolblue.be

Vakprijzen 2011

Ook dit jaar konden de organisatoren rekenen op een professionele jury die alle deelnemende sites grondig heeft gewikt en gewogen. De vakjury, samengesteld uit e-commerce specialisten, beoordeelde de 24 door het publiek genomineerde kandidaturen (de top drie per categorie van de publieksprijzen), en koos de B2C Award. Voor deze editie werd voor het eerst ook een Innovation Award door de vakjury uitgereikt. Deze award ging naar Minister Van Quickenborne, voor de vele inspanningen die hij de afgelopen jaren geleverd heeft om de e-business te ondersteunen.

Leden van de vakjury

Aad Weening (IMR World Team, juryvoorzitter), Jo Caudron (Dear Media), Anne Everard (Ministerie voor Ondernemen en Vereenvoudigen), Julien Blanchez (Google Belgium), Patrick Marck (IAB Belgium), Boris Jancen (Inside Digital Media), Frank Jahn (Parcels & Express – De Post), Jean-Pierre Herdies (Mondial Relay Benelux), Melissa Rancourt (Boston University), John Ruijsch (Fiege), Peter Ryckaert (FEWEB), Peter van Laere (onafhankelijk e-commerce ondernemer), Pierre Willaert (Ogone Belgium). Deze complementaire samenstelling van de jury, bestaande uit experten in diverse vakgebieden, liet toe om alle facetten rond e-commerce te belichten: de ergonomie van de website, het gebruik van innovatieve technologieën en tendenzen, de vloeiende integratie van online betalingen binnen de website, de leveringsmethoden of nog de nalevering van de wettelijke vereisten.

Winnaar BeCommerce B2C Award: Coolblue.be
Winnaar BeCommerce Innovation Award: Minister Van Quickenborne


De BeCommerce Overall Winner 2011:
Coolblue.be

De som van publiekspunten (55% in het eindresultaat) en de punten van de vakjury (45% in het eindresultaat) gaf de eindwinnaar.

Aad Weening (Juryvoorzitter):

“Coolblue.be kreeg al veel lof toegezwaaid in het verleden. De onderneming biedt niet alleen een uniek totaalconcept, maar tegelijk ook een uitstekend grensoverschrijdend aanbod dat lokaal wordt uitgevoerd. De combinatie van efficiënte warehousing, just-in-time levering, gratis  retourzendingen en een uitstekende klantenservice maakt van Coolblue.be een juweel in de Belgische online kroon".

Marc Périn (BeCommerce directeur):

“E-commerce blijft stevig in de lift in België – met zelfs een steile sprint eind december 2010. Groeicijfers van 30% en meer, doen zelfs geloven dat België aan een inhaalbeweging bezig is. Het ondernemersvertrouwen wat e-commerce betreft is helemaal terug, zelfs al is het nooit helemaal weggeweest. Tientallen nieuwe initiatieven zien het daglicht. The future looks bright. The future reads e- and mobile commerce.”

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies