De achterliggende reden voor Android: reclame

Vorig artikel Volgend artikel

De achterliggende reden voor Android: reclame

Gaan we het nog even hebben over de G1 en het Android-besturingssysteem? Toen de iPhone uitkwam hebben wie die de nodige kritische aandacht geschonken, en dus kunnen wij er niet onderuit om hetzelfde te doen wanneer de doodgeverfde "iPHone Killer" het levenslicht ziet.
En de reden waarom wij het nogmaals over Android hebben, is een analyse die enkele insiders maakten van de reden waarom Google überhaupt een vinger in de pap wil hebben voor de mobieltjes. En die reden, aldus een artikelin het Amerikaanse PC World, is simpel: reclame. Met Android wil Google de mobiele advertentiemarkt domineren, net zoals het nu de online pc adverteermarkt domineert, aldus Craig Wigginton van Deloitte. "Google gooit zich op de markt van de mobiele toestellen, niet om de zoveelste fabrikant van mobiele toestellen te worden, maar om een grote markt te creëren waaraan hij zin diensten en apps kan aanbieden", aldus een analist van Gartner.

Tel zelf maar na: er zijn 3,5 miljard mobiele telefoongebruikers over de hele wereld. Slechts een fractie daarvan heeft een computer. En anderzijds zijn de mobiele advertenties tot nu toe nog maar een kleine markt, maar de analisten hebben er hoge verwachtingen van: voor de VS zou die van 2000 miljoen dollar verleden jaar moeten stijgen naar 10 miljard dollar per jaar in 2013.
Er is wel een probleem: vooraleer Google met zijn Android dat legertje mobiele gebruikers kan binnenrijven, moet er toch nog iets veranderen aan het toestel. Smartphones worden nu eenmaal vooral door zakelijke gebruikers gebezigd, en op zakelijk gebied ontbreekt er iets essentieels: ondersteuning voor Exchange mail.

Bij Windows zelf zien ze Android trouwens niet als een concurrent voor Windows Mobile; daar hebben ze het de laatste tijd over een andere boeg gegooid, en via reclamefilmpjes de boodschap de wereld ingestuurd dat Windows Mobile niet enkel voor zakelijke gebruikers is, maar een allround toestel dat mensen gebruiken voor werk en spel.
Er zit trouwens nog een ander aspect aan het feit dat Google met zijn reclame achter de Android telefoontjes zit. Analisten sluiten de mogelijkheid niet uit dat in de toekomst de toestellen niet langer gesubsidieerd worden door telecomoperatoren maar door Google, dat in ruil voor het plaatsen van advertenties wat aan de prijs zou doen.

Vergeet ook niet dat ook andere fabrikanten binnenkort met Android mobieltjes op de markt komen. Voor de Amerikaanse markt betekent dit dat T-Mobile een G1 heeft, en dat ook andere operatoren hun eigen G2 of G100 zullen brengen. Wat een rijke concurrentie creëert, zodat de gebruiker toestellen en providers kan vergelijken. Volgens onderzoeksbureau Gartner zou de Android tegen 2011 goed zijn voor een marktaandeel van 10%.

[Via: Netties.be]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies