De boodschap ‘Ik koop uw aandacht' werkt niet meer

Vorig artikel Volgend artikel

De boodschap ‘Ik koop uw aandacht' werkt niet meer

Internetreclame werkt niet omdat reclamemakers dit nieuwe medium behandelen vanuit de wetten van de oude wereld. Pop-ups en banners blijven enorm storend. De boodschap ‘Ik koop hier eventjes uw aandacht' werkt niet meer. Vroeger kochten bedrijven aandacht, vandaag moeten ze aandacht verdienen. Bedrijven met mega-budgetten kwamen ongevraagd inbreken in het leven van de mensen. Films werden onderbroken met een boodschap, grote affiches (ont-)sierden het straatbeeld, met de boodschap: ‘Koop dat'. Vandaag bestaat dusdanige aversie tegen dat soort praktijken, ook omdat consumenten meer keuze hebben. Aandacht moet dus verdiend worden. Dat gebeurt meeestal via filmpjes die leuk zijn om naar te kijken. YouTube laat toe omdat soort filmpjes naar vrienden te forwarden. Dat zegt reclamemaker Guillaume Van der Stighelen in het programma Open Kaart op Kanaal Z.

Verder is internet een te goedkoop medium. In vergelijking met televisie wordt er op internet te weinig verdiend om er de goeie mensen voor aan te trekken. ‘Voor internetbudgetten komen de CEO's niet uit hun stoel.'

Dan is er ook een generatiekloof, aldus de medestichter van het reclamebureau Duval Guillaume.  De digital natives (de mensen die zijn opgegroeid met internet) maken natuurlijke, fenomenale zaken. Zij vinden internet de essentie en met dit soort spelers zal in de toekomst rekening moeten worden gehouden. Maar bedrijven die gerund worden door digital immigrants (mensen die vandaag 40 of ouder zijn) beheren internetcampagnes vanuit een referentiekader dat is gevormd door printmedia en televisie. Boeiende internetcampagnes zullen dus nog even op zich laten wachten. Wanneer die oude generatie eruit gegroeid is.

Het volledige interview met Guillaume Van der Stighelen staat hier

[Bron: Express.be]