De echte dotcom evangelist

Vorig artikel Volgend artikel

De echte dotcom evangelist

De bijbel is veruit ’s werelds meest verkochte boek ooit. Over de afgelopen tweehonderd jaar zouden er naar schatting in totaal zo’n 6 miljard exemplaren verkocht zijn. US Gideons, ’s werelds belangrijkste uitgever van bijbels schenkt elk jaar opnieuw zo’n 60 miljoen exemplaren weg. Toch zouden de 25 miljoen bijbels die jaarlijks over de toonbank gaan nog eens 1 miljard dollar opbrengen. Uit onderzoek blijkt dat 9 op 10 Amerikaanse gezinnen minstens één en gemiddeld vier bijbels in huis heeft. 2 op 10 Amerikanen consulteert zijn bijbel elke dag, 4 op 10 op zijn minst een keer per week.

De Zweed Johan Jörgensen richtte in 2001 zijn bedrijf Voxbiblia op. Met de allernieuwste technologie wilde hij een gesproken versie van het Heilig Boek op het internet zetten, waar het op MP3 gedownload kon worden. Omdat er geen gebrek is aan gesproken versies van de bijbel, pakte hij uit met een nieuw concept: in plaats van het boek te ordenen in hoofdstukken en verzen – een inefficiënt gebruik dat dateert uit de Middeleeuwen-, deelde hij de bijbel in 3000 verschillende verhalen in, wat mensen de mogelijkheid gaf om zaken op te zoeken die op een welbepaald moment relevant zijn in hun leven.  Jörgensen groepeerde zo alle thema’s rond Kerstmis en Pasen, maar ook rond hoop, vrouwen, kinderen, geld, geloof en vele anderen.

Toch wordt Voxbiblia niet als een vzw gerund. ‘We zijn wel degelijk een bedrijf,’ zegt Jörgensen in de Financial Times. ‘Al ben ik er wel van overtuigd dat de wereld een betere plek zou zijn mocht iedereen wat meer in de Bijbel lezen.’

Vandaag is Voxbiblia een winstgevend bedrijf dat 10 mensen tewerkstelt. Het businessmodel bestaat uit het gratis aanbieden van een aantal downloads; de rest is betalend. ‘En dat loopt vrij goed, want eens ze beginnen te luisteren kunnen ze niet meer zonder. Elk album kost zowat 4 euro. Afgelopen jaren zijn meer dan 3 miljoen bijbelverhalen gedownload. En dat enkel in het Zweeds, terwijl de Engelse versie nog moet worden gelanceerd. Binnen 2 à 3 jaar moeten we jaarlijks miljoenen euros aan omzet halen.’ En dat zijn fenomenale cijfers. Want hoewel 75% van de Zweden zich katholiek noemt,bezoekt amper 2% regelmatig een kerk.

Voor de huidige crisis is Jörgensen niet bang: ‘Wanneer het slecht gaat, gaan mensen terug naar de basis. In de bijbel vinden ze troost en advies.’

 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.