De invloed van sociale media op de reactietijd in B2C e-mail

Vorig artikel Volgend artikel

De invloed van sociale media op de reactietijd in B2C e-mail

In e-mail marketing wordt er algemeen aangenomen dat de meeste e-mails, die worden verzonden, binnen de 24 uren worden geopend. Maar volgens een recent onderzoek, is er in business-to-consumer e-mail marketing een verschuiving aan het optreden in de gemiddelde tijd tussen het moment dat e-mail marketeers hun mails versturen en het moment dat de ontvangers ze effectief zien.

Voor de goede orde: het gaat dus over B2C e-mail marketing waarbij mensen meestal inschrijven met hun persoonlijke e-mail adres. Die privé adressen worden lang niet zo vaak gecontroleerd als e-mail adressen die mensen gebruiken op of voor het werk.

B2C email marketeers moeten daarmee rekening houden bij het opstellen van hun e-mails en zorgen dat de inhoud ook nog relevant is (denk aan promoties) wanneer de consumenten hun inbox bekijken.

De belangrijkste vaststelling van het onderzoek, door Pivotal Veracity, is echter dat de tijd die verstrijkt tussen verzenden en openen van B2C e-mails steeds langer lijkt te worden.

In de acht maanden dat het bedrijf verschillende B2C campagnes volgde, stelde het vast dat de gemiddelde verstreken tijd tussen het verzenden van de mails en het tijdstip waarop ze geopend werden, groeide van 23,2 uren in januari 2009 tot 25,9 uren in augustus 2009.

Volgens de studie heeft dit alles te maken met het feit dat e-mail steeds meer concurrentie ondervindt van andere communicatiemiddelen, ook en misschien vooral in de privé sfeer, zoals sociale netwerksites, mobiele telefoons en zo meer.

Het is niet de eerste keer dat studies tonen dat sociale media, met Twitter voorop, zeker in business-to-consumer, een invloed hebben op het gebruik van e-mail maar wel de eerste keer dat hierbij een effect wordt vastgesteld op het vlak van de gemiddelde reactietijd.

Voor e-mail marketeers een teken aan de wand dat ze de ‘content’ en timing van hun e-mails extra zorgvuldig zullen moeten in de gaten houden maar ook dat ze zullen moeten beginnen nagaan hoe ze sociale media en e-mail marketing efficiënt kunnen combineren, zeker (maar niet alleen) in business-to-consumer communicatie.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies