De muzieklabels EMI, Sony Music, Warner Music en Universal Music werken samen met Apple aan de rehabilitatie van het platenalbum. Sinds het ontstaan van Apple's digitale muziekwinkel iTunes is de verkoop van fysieke cd's ingestort. In 2008 werden er 14% minder albums verkocht in de VS dan een jaar eerder. In totaal waren er dat nog 428 miljoen. Consumenten kopen steeds grotere hoeveelheden digitale nummers, maar hun voorkeur gaat daarbij uit naar individuele liedjes eerder dan albums, die traditiegetrouw een grotere winstmarge voor de platenmaatschappijen genereren.
De labels en Apple willen nu in september een nieuw concept lanceren dat de projectnaam ‘Cocktail' meekreeg. Bedoeling is om albums te voorzien van tal van visuele extra's zoals foto's, videoclips, songteksten en achtergrondinformatie rond het album. Consumenten zouden de mogelijkheid krijgen om rechtstreeks vanuit het album nummers aan te klikken zonder terug naar de iTunes software te moeten gaan.
[Gebaseerd op: Financial Times]
De redactie van Belgiancowboys is te bereiken via redactie@belgiancowboys.be