De teloorgang van de Amerikaanse innovatie

Vorig artikel Volgend artikel

De teloorgang van de Amerikaanse innovatie

De VS, ooit geroemd voor hun voorsprong op het vlak van innovatie, hebben de laatste jaren ook daar een vertraging laten optekenen. Een van de redenen is dat de hedendaagse Amerikaanse start-ups meer geïnteresseerd lijken in een snelle overname door een groot bedrijf, eerder dan in het op de markt brengen van nieuwe en originele producten, schrijft Marketwatch.com

Deze gewijzigde prioriteit kwam duidelijk aan het licht tijdens twee recente tech-conferenties vorige maand, toen volop start-ups werden gepromoot die het volgende ‘ik ook’-product aan de bezoekers tentoonstelden; zaken die hoofdzakelijk verbeterde versies waren van bestaande producten en ideeën.

Eén daarvan is Birdpost: een sociaal netwerk voor vogelspotters, dat traditionele netwerking software combineert met sattelite mapping technology. Fantatstisch, vooral als je van vogels houdt, maar amper concurrentie voor Facebook.

Nog eentje was Blahgirls.com, een bedrijf dat financieel wordt gesteund door acteur Ashton Kutcher. De site toont foto’s van beroemdheden, vergezeld van gore roddel  en commentaren. Dat lijkt erg leuk, maar revolutionair is het allerminst.

De Amerikaanse economie werd lang gedomineerd door moedige mensen die buiten het vierkantje wisten te denken. Die tijd lijkt nu ook voorbij.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.