De waarde van informatie

Vorig artikel Volgend artikel

De waarde van informatie

In 1864 - in volle Amerikaanse Burgeroorlog- meldde zich in het Pershuis van New York City een jonge boodschapper met een persbericht van de Associated Press. Daarin stond dat president Abraham Lincoln 400.000 bijkomende manschappen zou opvorderen om de Noordelijke staten -ook wel de ‘Union' genoemd- aan het front te versterken. Het bericht arriveerde op een delicaat moment: het was twee uur 's ochtends. De avondredacteurs waren al vertrokken, de weinige nog aanwezige verantwoordelijken durfden het niet aan om dit slechte nieuws -het Unieleger verkeerde blijkbaar in moeilijkheden, dus de prijs van het goud zou nu snel de hoogte ingaan- nog in de al drukklare krant mee te nemen. Toch hapten twee kranten toe, want de informatie leek van waarde. En dat was ze ook. Vooral voor de twee journalisten uit Brooklyn die het ganse verhaal hadden verzonnen. Die wisten maar al te goed hoe ze nepnieuws in de krant konden krijgen. En hoewel ze ruim op voorhand al goud hadden ingekocht werd het duo snel gevat.

Wat is de waarde van informatie? ‘Een krant is goed om de vis en de patattenschillen van morgen in te draaien,' zei ex-VRT-baas Tony Mary daar graag over. Maar op de DNA 2009 (Digital News Affairs)-conferentie die begin deze maand in Brussel werd georganiseerd ging men toch iets dieper op de materie in.

De media zijn getroebleerd en beleven hun scherpste crisis sinds het ontstaan van de drukkunst: adverteerders vertrekken naar internet, reclameverkopen lopen terug als gevolg van de recessie en het businessmodel op internet blijkt dodelijk. Als gevolg daarvan gooien kranten en magazines hun ‘te dure' journalisten massaal op straat , worden fotografen opgezegd en lijkt de kans dat er in 2015 nog drie kwaliteitskranten overblijven in Vlaanderen onbestaande. Want steeds meer kranten komen in moeilijkheden door de conflicterende modellen van print en internet. Zowel De Tijd (17%) als De Standaard (9%) halen slechts een fractie van hun inkomsten uit het web, ondanks dat ze maandelijks kunnen rekenen op respectievelijk meer dan 1 en 2 miljoen unieke bezoekers.

Lees verder

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.