Denk globaal, handel lokaal!

Vorig artikel Volgend artikel

Unilever splitst zijn gemixte Benelux marketingteams in de categorie voeding weer op. De teams waren in 2007 in elkaar geschoven om te besparen op indirecte kosten. Nils van Dam, directeur marketing Unilever Benelux geeft aan dat het voor een Nederlander echter lastig is om zich te verplaatsen in specifieke Belgische situaties en andersom. Dit voorbeeld past binnen een trend die al veel langer gaande is. Het wordt voor (internationale) bedrijven steeds belangrijker om dichter bij de lokale consument, handel en verkoopteams te staan.

Maar als overal ter wereld lokale teams het wiel steeds opnieuw gaan uitvinden, dan worden er veel dubbele investeringen gedaan. Bovendien is het erg belangrijk dat communicatie op merkniveau consistent en herkenbaar is. Een merk wordt met veel zorg en moeite opgebouwd. Dit proces, dat vaak jaren duurt, loopt gevaar als lokale teams overal hun eigen draai aan geven. Tegelijkertijd moeten zij hun doelgroep wel op een persoonlijke en lokale manier kunnen benaderen om succes te boeken.

 

Hierdoor ontstaat wrijving tussen de wensen van een hoofdkantoor en de behoeften van een lokale vestiging van een organisatie. Dat hoeft niet altijd een belemmering te zijn: het belangrijkste is dat het algemene gevoel van een campagne, de merkidentiteit, altijd herkenbaar blijft. Binnen die vaststaande merkidentiteit kunnen vervolgens wel verschillende boodschappen worden ontwikkeld die gericht zijn op de doelgroep binnen een bepaald land en soms zelfs gericht op een aparte regio.

 

De opkomst van marketingautomatisering geeft hier de mogelijkheden voor. Door gebruik te maken van de juiste oplossingen kan een organisatie de merkidentiteit waarborgen. Tegelijkertijd krijgen lokale vestigingen de mogelijkheid om hun boodschappen aan te passen aan de consument, handel en verkoopteams die ze plaatselijk willen bereiken. Steeds meer organisaties zien de voordelen hiervan in en dat allemaal onder het motto: denk globaal, handel lokaal.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies