Draadloze toepassingen noodzakelijk voor concurrentiekracht

Vorig artikel Volgend artikel

Draadloze toepassingen noodzakelijk voor concurrentiekracht

Bijna de helft van de bedrijfsleiders is van mening dat draadloze toepassingen belangrijk of zelfs essentieel zijn om concurrentieel te blijven. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek van Harris Interactive. De ondervraagden stellen dat draadloze toepassingen de volgende twaalf maanden een financieel voordeel van 15 procent, door productieverhoging of kostenbesparing, zal opleveren. Meer dan de helft van de ondervraagden is verder van oordeel dat draadloze toepassingen nog maar aan het begin van een grote evolutie staan. De onderzoekers stellen dan ook dat draadloze toepassingen een belangrijke pijler vormen voor de economische groei, over een brede waaier van sectoren heen.

Uit het onderzoek blijkt dat de bedrijven een brede waaier van voordelen zien in draadloze technologie. In eerste plaats wordt daarbij verwezen naar een betere klantenservice en betere producten (24 procent), gevolgd door verbeterde communicaties (23 procent), een hogere personeelsefficiëntie (18 procent), een verbetering op het vlak van productiviteit en processen (14 procent) en kostenverlagingen (11 procent). De bedrijven geven ook toe steeds meer afhankelijker te worden van draadloze toepassingen. "Het voorbije jaar is volgens de ondervraagden het aandeel van draadloze toepassingen in infrastructuur voor telefonie en data gestegen tot 35 procent," aldus de onderzoekers. "Dat zou de volgende twaalf maand stijgen tot 41 procent."

Bij het kiezen van een leverancier van draadloze toepassingen wordt in de eerste plaats gekeken naar betrouwbaarheid en kostprijs. Meer dan twee op drie respondenten zegt echter dat snelheid belangrijk is bij de keuze van draadloze toepassingen. Bedrijven zijn vooral geïnteresseerd in nieuwe toepassingen die de productiviteit verhogen en de veiligheid van informatie over klanten en het bedrijf verbeteren. Volgens 38 procent van de ondervraagden is het belangrijk om te investeren in de nieuwste mobiele toepassingen, terwijl 37 procent het belangrijk vindt om naar een meer mobiel en virtueel personeelsbestand te streven. Twee op drie bedrijven zeggen dat hun draadloze budgetten door de economische crisis dit jaar ongewijzigd zullen blijven, terwijl 17 procent zijn budget wil uitbreiden. Die uitbreiding varieert tussen 6 procent en 10 procent. (MH)