'Droef einde voor eBay'

Vorig artikel Volgend artikel

'Droef einde voor eBay'

Nu eBay een contract heeft gesloten met Buy.com, een van Amerika's grootste virtuele warenhuizen, lijken de dagen van bieden en overtroeven op de online veilingsite geteld. Buy.com heeft sinds het begin van dit jaar al meer dan vijf miljoen producten via eBay verkocht. En dat gebeurde niet via het veilingmodel. Buy.com betaalt evenmin de commissie die de gewone, kleine handelaren betalen om hun waren via de website te slijten.

Die kleine handelaar is niet te spreken over de zet. Sinds Buy.com aan boord kwam zagen sommigen onder hen tot tweederde van hun omzet verdwijnen. ‘Het management van eBay heeft niet in de gaten dat het overal in het land levens verwoest', aldus een anonieme klager.

Maar het management van de onlineveiling lijkt er bewust voor te hebben gekozen om te evolueren naar een gewone webwinkel, waar consumenten steeds meer kunnen kopen zonder het zenuwslopende spel van bieden en overtroeven.

Internetwinkel Amazon.com verkocht in het eerste kwartaal van 2008 zo'n 37% meer door de verkoop van producten voor een vaste prijs. En het lijkt er steeds meer op dat ook eBay die kant op wil, want veilingen leveren het internetbedrijf uit San José niet de groei op waarop vooral de aandeelhouders azen. eBay verkoopt voorlopig nog zo'n 58 procent van het aanbod via veilingen. Maar dat leverde het bedrijf dit jaar slechts 14 % meer omzet op.

Toen topman John Donahoe in januari een nieuwe tariefstructuur invoerde die nadeliger uitvalt voor kleinere handelaren, werd een begin gemaakt met de ‘amazonisering' van het bedrijf . De overeenkomst met Buy.com bevestigt enkel Donahoe's toekomstvisie. ‘Het is een droef einde van wat ooit een warm en gezellig verhaal uit Silicon Valley was', constateerde een internetanalist deze week in The New York Times. 'eBay zorgt er nu eerst voor zijn aandeelhouders, dan pas voor zijn klanten'. (via Dag.nl)