Einde aan social media groei in Nederland?

Vorig artikel Volgend artikel

Einde aan social media groei in Nederland?

Uit een recente comScore studie blijkt dat het gebruik van sociale netwerken in Nederland niet meer groeit in tegenstelling tot de rest van Europa (de gemiddelde Europese groei bedraagt 10 procent). Groot-Brittannië, Turkije, Polen, Noorwegen en Finland maken meer gebruik van sociale netwerken en bevinden zich nog steeds in een groeifase.

Vrouwen = sociale wezens

Bijna een kwart van de vrouwen hun online tijd gaat op aan online sociale contacten, terwijl mannen hier minder behoefte aan hebben (16,8%). Individuen tussen 15 tot 25 jaar bliken het meest actief op Twitter en Facebook, gevolgd door de groep van 25 tot 35 jaar. LinkedIn wordt door mensen jonger dan 25 jaar amper gebruikt. Die website is dan weer populair in de groep tussen 35 en 55 jaar.

Facebook heeft in Nederland een flinke achterstand in bereik vergeleken met alle andere Europese landen, te wijden aan de eigen netwerksite Hyves. Doch groeide Facebook in Nederland vorig jaar met 23,6 procent. Kleine vergelijking: In Turkije gebruikt zowat 90% van alle surfers de sociale netwerksite Facebook en dat heeft hiermee de hoogste Europese penetratie.

Mooie tijden Windows Live Menssenger ("MSN") voorgoed voorbij

Veilingsites en chatprogramma's als MSN blijken helemaal passé en dalen elk jaar in bezoek/gebruik. De daling in het gebruik van manifesteert zich in zowat alle leeftijdsgroepen. Een daling in het e-mail gebruik kenmerkt zich alleen bij jongeren onder de 35 jaar. In die categorie  wordt 11% minder tijd besteed aan het lezen, schrijven en versturen van emails.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies