Emotie maakt een merk geliefd

Vorig artikel Volgend artikel

Merken die zeer geliefd zijn en veel trouwe fans hebben, hebben vrijwel allemaal gemeen dat zij emoties op weten te wekken. Als consumenten emotioneel gehecht raken aan een merk zullen zij het er graag over willen hebben en hun ervaringen willen delen. Zulke lievelingsmerken zijn bijvoorbeeld Apple, Zara en bepaalde biermerken. Vraag een liefhebber naar zijn ervaringen met Apple en hij kan er uren over vertellen.

Meestal gaat het daarbij om het verhaal dat het merk omringt en dat het tot leven wekt. Drie facetten van geliefde merken dragen bij aan dit verhaal. Ten eerste stijl; niet schoonheid per se, maar een soort zelftrouwen dat het merk een eigen identiteit geeft. Voorbeelden zijn Red Bull, Tic Tac en Heinz Ketchup. Verder zijn er de rituelen die betrokken zijn bij het gebruik van het merk. Een speciaal glas voor Leffe bier, altijd het deksel van een bekertje Danone yoghurt aflikken, merkschoenen alleen bij speciale gelegenheden dragen, het zijn allemaal rituelen die bij een specifiek product horen.

Ten slotte komt er een bepaald soort verering kijken bij een gelief merk. Nike en jongeren illustreren deze interactie. Sneakers zijn voor deze doelgroep een lifestyle-statement.

[Bron : Admap - MDWeekly]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.