Europese markt raakt doordrongen van manga

Vorig artikel Volgend artikel

Europese markt raakt doordrongen van manga

De schare fans van manga en anime in Europa groeit gestaag, voor een deel onder invloed van speelkaartenfabrikanten en de film- en game-industrie. De Europese markt zal steeds verder doordrongen raken van de Japanse tekenstijl, doordat jongeren die zich erin hebben verdiept de stijl toepassen in hun werk.

In de jaren `90 had manga, de Japanse tekenstijl voor comics, in Europa een slecht imago door het geweld en de obscure seks in de verhalen. Anime, tekenfilms in Japanse stijl, werden eind jaren `90 in Europa erg populair bij kinderen. Beide genres hebben in de afgelopen jaren een ander imago gekregen. De Japanse manga is sterk vervrouwelijkt. De helden zijn antihelden, met problemen en twijfels. Verschillende series kennen schattige maar strenge hoofdfiguren.

Deze schattige figuurtjes beïnvloeden de mode, met grote gekleurde kledingstukken met vrolijke motieven. Echte liefhebbers van manga en anime in Japan kleden zich in de stijl van de animefiguren. Deze stijl is een belangrijke inspiratiebron voor stilisten en modeontwerpers. Veel Europese jongeren die zich hebben verdiept in manga en anime zullen zich ontpoppen als contentproviders en vormgevers en de stijl zal in hun werk zichtbaar zijn.

[bron: Eye]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.