Emirates en Air France-KLM, de twee luchtvaartmaatschappijen die de afgelopen maanden hebben geëxperimenteerd met het gebruik van gsm’s op hun vluchten, hebben de eerste resultaten van deze proeven bekendgemaakt. En die zijn ‘uiterst positief’, want beide zijn overtuigd van het businessmodel. Volgens Emirates zou zowat een op twee passagiers van de mogelijkheid om te bellen hebben gebruik gemaakt. Sms blijkt de meest populaire toepassing te zijn, terwijl de gemiddelde duur van de gevoerde gesprekken rond de tweeënhalve minuut ligt. De meeste gesprekken worden gevoerd tijdens dagvluchten, op nachtvluchten werd amper gebeld.
Volgens Air France heeft 80% van de reizigers te kennen gegeven in de toekomst van de mogelijkheid om te bellen gebruik te willen maken. Op een gewone vlucht werden zowat 100 sms-berichten verstuurd en ontvangen en werd zo’n 10 megabyte aan gegevens verzonden door een dozijn Blackberry-gebruikers.
Luchtvaartmaatschappijen
zouden plannen hebben om zowat $ 2,5 (€ 1,7) aan te rekenen per minuut en $ 0,5
(33 eurocent) per sms. In Europa zouden naast Air France-KLM, ook Ryanair, TAP
Portugal en bmi het verst gevorderd zijn met de voorbereidingen om de beldienst
snel operationeel te maken. (foto)
De redactie van Belgiancowboys is te bereiken via redactie@belgiancowboys.be