Facebook en MySpace ongevaarlijk voor werkgever

Vorig artikel Volgend artikel

Facebook en MySpace ongevaarlijk voor werkgever

Werkgevers hoeven zich geen zorgen te maken wanneer ze medewerkers betrappen op het bezoek aan sociale netwerksites zoals Facebook, MySpace en YouTube. Dat is de conclusie van een onderzoek van de University of Melbourne. Werknemers die uit amusement dergelijke websites bezoeken blijken volgens de onderzoekers hun productiviteit op te drijven. Onderzoeksleider Brent Coker stelt dat de productiviteit van deze medewerkers 9 procent hoger ligt dan bij collega's die zich ver weghouden van deze sociale netwerksites. Dat is volgens Coker te danken aan het feit dat 'workplace internet leisure browsing' de concentratie van de betrokkenen helpt aanscherpen.

"Mensen moeten even afstand kunnen nemen om hun concentratie terug te kunnen winnen," voert Brent Coker aan op de website van de universiteit. "Korte en onschuldige onderbrekingen die niet obstructief zijn, zoals een kort bezoek aan het internet, zorgen ervoor dat de betrokkene zijn hersenen de kans geeft even uit te rusten, wat uiteindelijk leidt tot een grotere nettoconcentratie over de hele dag en daarmee ook tot een grotere productiviteit." Coker stelt dat ongeveer 70 procent van alle medewerkers die op de werkvloer gebruik maken van het internet, ook voor dergelijke ontspannende activiteiten online gaat. De meest populaire activiteiten daarbij zijn het zoeken naar informatie over producten, het lezen van online nieuwssites, het spelen van online games en het bekijken van video's op YouTube.

"Bedrijven investeren miljoenen dollars aan software om hun medewerkers te beletten om op het internet video's te bekijken, sociale netwerksites te bezoeken of te shoppen," merkt Coker op. "Ze voeren daarbij aan dat die praktijken miljoenen dollars kosten aan verloren productiviteit. Maar dat is duidelijk niet altijd het geval." Hij geeft wel toe dat het daarbij gaat om matige internetgebruikers, die minder dan 20 procent van de totale werktijd online gaan. Hij voegt er aan toe dat er ook collega's zijn met een neiging tot internetverslaafdheid, waar wel rekening gehouden moet worden met een lagere productiviteit. In Australië heeft ongeveer 20 procent van alle bedrijven deze websites geblokkeerd.

Vooral bedrijven die gericht zijn op verkoop, zouden toleranter staan tegenover het gebruik van het internet door medewerkers, omdat die daardoor op een moderne manier in contact komen met een nieuwe generatie klanten. (MH)


Bron: Reuters

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.