Financiële wereld omarmt sociale media

Vorig artikel Volgend artikel

Financiële wereld omarmt sociale media

Financiële instellingen, geconfronteerd met een kwakkelende hypotheekmarkt en een ouder wordend publiek, richten zich steeds meer op sociale netwerken om nieuwe en jonge klanten te recruteren. Dat schrijft het magazine InformationWeek. De financiële sector begint volgens het magazine immers te beseffen dat men voor het recruteren van die jonge klanten aanwezig moet zijn op plekken waar die aanwezig zijn. Jonge klanten voelen zich ook veel comfortabeler met online bankieren dan oudere generaties en maken zich minder zorgen over de veiligheidsproblematiek rond online financiële transacties.

"Het onderzoeksbureau Gartner voorspelde twee jaar geleden al dat sociale netwerken en toepassingen van Web 2.0 zoals wikis, podcasts en blogs voor banken en andere financiële dienstenleveranciers steeds belangrijker in hun zoektocht naar de ontwikkeling van niet-traditionele distributiekanalen en het leggen van nieuwe persoonlijke relaties met jongere klanten, die wantrouwig staan tegen het conventionele leningsaanbod," aldus InformationWeek. "Maar die voorspelling begint pas nu echt uit te komen." Er zijn volgens het magazine talloze jongeren die nog nooit de binnenkant van een bank hebben gezien, maar wel vertrouwd zijn met online transacties.

"De Nederlandse bank ING Direct heeft al de website MoveOutMoveUp.com, gericht op gezinnen die hun eerste huis willen kopen, met community-gerichte forums en adviespagina's voor bijvoorbeeld jonge ouders of welstellende samenwonenden," aldus InformationWeek. "De financiële dienstenverlener Fiserv koos echter voor Facebook, waar de gebruikers met de MyMoney-toepassing rekeningen kunnen bepalen, geldtransfers kunnen doen en hun rekeningen kunnen controleren. MyMoney werd speciaal ontwikkeld voor Facebook en is gericht op kredietinstellingen die jonge internetgebruikers willen bereiken.

"De kredietinstellingen hebben een probleem," stelt Richard Jones, onderdirecteur van Fiserv, tegenover InformationWeek. "Hun publiek heeft op dit ogenblik een gemiddelde leeftijd van 47 jaar en dat wordt altijd maar ouder. Facebook is een locatie waar ze jongere klanten kunnen ontmoeten." MyMoney werkt op dit ogenblik samen met 36 kredietinstellingen. Op dit ogenblik hebben meer dan duizend Facebook-gebruikers de toepassing gedownload.

[Bron: Managing 21]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.