Gamesindustrie geeft impuls aan Belgische home entertainment

Vorig artikel Volgend artikel

Gamesindustrie geeft impuls aan Belgische home entertainment

De Belgische home entertainmentmarkt groeit goed door de gamesindustrie. Dat bleek tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers van de in januari opgerichte Belgian Entertainment Association (BEA). De totale entertainmentmarkt in België vertoonde in de eerste helft van 2008 een groei van 11,71%. Daarmee zet de groei van 2007 zich voort.

De groei in de markt komt vooral door de groei van consolegames. In de eerste helft van 2008 werd hier voor 87 miljoen euro in omgezet met in totaal 2,4 miljoen verkochte games. Ten opzichte van de eerste helft van 2007 was hier sprake van een groei van 43,14% in omzet. De totale gamemarkt was in het eerste halfjaar goed voor een omzetstijging van 31,55%, naar 174,43 miljoen euro. De opmars van de verkoop van games hangt samen met de introductie van nieuwe gameconsoles. Ook is duidelijk zichtbaar dat games, zoals Wii Fit of Brain Training, nu meer voor de hele familie zijn.

Na de gamemarkt is de videoverkoop in dvd, VHS, UMD, Blu-Ray en HD-DVD de grootste markt in entertainment. De omzet bleef met 104,78 miljoen euro wel relatief stabiel. Met de muziekdragers gaat het minder goed. De totale audiomarkt zag de omzet met 7,55% afnemen tot 70,16 miljoen euro. Alleen de downloadmarkt draait goed met een plus van 17,32%.

[Bron: Entertainment Business - MDWeekly]