Google biedt webwinkels zoekdienst aan tegen betaling

Vorig artikel Volgend artikel

Google biedt webwinkels zoekdienst aan tegen betaling

Net een week geleden, bij aanvang van het winkelseizoen en de vakanties, kondigde Google zijn nieuwe dienst Google Commerce Search aan. Het is een zoekdienst die webwinkels helpt om hun producten beter vindbaar te maken. Webwinkels betalen minimaal $ 50.000 per jaar aan Google.

 

Google Commerce Search

Google wil het zoeken naar het juiste product net zo eenvoudig en leuk maken als het zoeken op de eigen Google zoekmachine en ontwikkelde Google Commerce Search. Met deze nieuwe B2B zoekdienst wil Google de producten en prijzen van webwinkels in zijn database opnemen.

 

Google Commerce Search heeft een ingebouwde spellingchecker om suggesties te tonen. Het zoeken zelf is mogelijk op meerdere parameters, zoals categorie, prijs en merk, en webwinkels kunnen de zoekmachine in hun eigen look-and-feel implementeren op hun website. Tevens zijn de resultaten direct meetbaar via Google Analytics.

 

Klinkt goed, maar in tegenstelling dat de meeste Google producten is Google Commerce Search niet gratis. Webwinkels betalen minimaal $ 50.000 per jaar. Slik. En voor dit bedrag mag een webwinkel tot 10 miljoen zoekopdrachten ingeven.

 

Nieuwe inkomstenbron

Google vraagt voor zijn zoekdienst een jaarlijks bedrag van minimaal $ 50.000 en haalt er zelf ook waardevolle gegevens uit. Dit is een forse prijs. En moet Google niet eerst bewijzen dat het de prijs-kwaliteit waard is? Toegegeven dat voor veel bedrijven dit ook kostenbesparend (infrastructuur, capaciteit, onderhoud servers) is.

 

Toch denk ik dat er eerder bij de "kleinere" spelers een belangstelling kan zijn naar de nieuwe zoekdienst van Google, omdat het handjevol grote vissen (Amazon, Otto, Wehnkamp) hun eigen zoekfuncties ontwikkelen en zij zeker hun afhankelijkheid van Google niet willen vergroten.

 

Is het dan niet verstandig om met een bijkomende lightversie op de markt te komen?
Of de zoekdienst aan te bieden als abonnement tegen een (veel) lagere prijs?

 

Schoenenmerk Birkenstock als lokkertje

De eerste klant die de nieuwe zoekdienst van Google implementeerde is het schoenenmerk Birkenstock USA. Ik vermoed dat Google Birkenstock als lokkertje gebruikt en dat ze (momenteel) niks moeten betalen aan Google.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies