Google onderzoekt wie invloed heeft op sociale netwerken

Vorig artikel Volgend artikel

Google onderzoekt wie invloed heeft op sociale netwerken

Google heeft een patent aangevraagd op een technologie waarmee ze de meest invloedrijke mensen op sociale netwerken willen ranken. Hoewel er nog niet veel details bekend zijn zou het systeem op een vergelijkbare manier werken als Google Pagerank.

Business Week schrijft dat dit idee bij Google is geboren uit de tegenvallende samenwerking met MySpace. In 2006 is Google een deal ter waarde van $900 miljoen aangegaan met MySpace, waarmee ze voor 3 jaar rechten hebben verkregen om advertenties binnen het sociale netwerk te plaatsen. Met de ontwikkeling van de eerder genoemde technologie wil Google meer geld aan sociale netwerken gaan verdienen.

Hoe werkt het? Om te bepalen hoe invloedrijk iemand is binnen sociale netwerken zal de nieuwe technologie naar verschillende zaken kijken. Hoeveel connecties heeft iemand? Hoe vaak post iemand iets op de profiel pagina van een ander en vice versa? Hoe veel mensen hebben de video bekeken die de persoon heeft gepost? “Google search displays Web pages with the highest influence—it makes complete sense for them to extend this to online communities and people,” aldus Jeremiah Owyang, analyst bij Forrester Research.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies