Google verfijnt internetadvertenties via zoekhistoriek

Vorig artikel Volgend artikel

Google verfijnt internetadvertenties via zoekhistoriek

De Amerikaanse internetzoekmachine Google bekijkt of de advertenties die de zoekresultaten vergezellen kunnen worden geoptimaliseerd aan de hand van eerdere data omtrent het zoekgedrag van surfers waarover Google beschikt.

Zo kunnen de getoonde advertenties beïnvloed worden door recente zoekopdrachten. Wie zoekt op bijvoorbeeld ‘duiken' en minuten later het woord ‘vakantie' intypt, zou dan advertenties voor ‘duikvakanties' kunnen voorgeschoteld krijgen. Het gaat om een kleine, maar ‘belangrijke' wijziging, zegt Gene Munster, een analyst bij Piper Jaffray. Google houdt alle zoekopdrachten voor elke computer bij aan de hand van zogenaamde cookies. Die worden dan gestockeerd in gigantische dataopslagmappen.

Totnogtoe heeft Google steeds ontkend deze data te gebruiken om surfers relevante advertenties voor te schotelen. Maar vorig jaar begon de internetzoekmachine met het tonen van advertenties gebaseerd op het meest recente surfgedrag. Het gebruik van de cookies was daarvoor niet eens nodig omdat Google de webgeschiedenis kan terugvinden via de webbrowser.

Wat Google mag en niet mag met de data die het verzamelt, blijft een punt van discussie. Google vindt deze gegevens niet vertrouwelijk omdat ze emailadressen, noch persoonsnamen bevatten. Verwacht wordt dat de Amerikaanse Federal Trade Commission snel met een wetgeving komt die duidelijk maakt wat mag en wat niet mag wanneer internetadvertenties worden gegenereerd op basis van zoekopdrachten.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.