Google's merknaam makkelijk $ 144 miljard waard

Vorig artikel Volgend artikel

Google's merknaam makkelijk $ 144 miljard waard

Google blijft met een merkwaarde van ruim 144 miljard dollar het sterkste merk ter wereld. Dat is een waardestijging van 14% ten opzichte van vorig jaar, blijkt uit Millward Brown's BrandZ Top100, de wereldwijde lijst van de honderd sterkste en meest waardevolle merken. Google wordt gevolgd door IBM (goed voor ruim 86 miljard dollar) en Apple dat ruim 83 miljard dollar waard is. Microsoft en Coca-Cola, vorig jaar nog tweede en derde op de lijst, moeten dit jaar genoegen nemen met plaats vier en vijf.

De BrandZ Top 100 is de enige waardebepaling ter wereld die rekening houdt met het belang van merken voor consumenten en becijfert die in dollars. De waarde is opgebouwd uit de financiële bijdrage van merken, de merkbijdrage vanuit de consument en een schatting van de merkgroei. De BrandZ database bevat informatie over duizenden merken in meer dan dertig landen. Daarvoor worden jaarlijks vele mensen ondervraagd. In totaal inmiddels meer dan één miljoen.

Technologiemerken zijn sterk vertegenwoordigd in de top 100. Er staan zeventien merken in de lijst en de eerste vier posities worden door technologiemerken Google, IBM, Apple en Microsoft ingenomen. Waar vele andere categorieën in het afgelopen jaar merkwaarde verloren, won deze sector zes procent. Nieuw in de lijst is social media merk Facebook, met een merkwaarde van 5,5 miljard dollar. Ook de dertien aanbieders van mobiele telefonie in de top 100 vormen een belangrijke groep. China Mobile staat op plaats acht, met ruim 52 miljard dollar. Vodafone staat op de tiende plaats met een merkwaarde van ruim 44 miljard dollar en is daarmee Europa’s meest waardevolle merk.

 

De top 10 meest waardevolle merken (merkwaarde in miljard dollar)

1: Google 114.260
2: IBM 86.383
3: Apple 83.153
4: Microsoft 76.344
5: Coca-Cola 67.983
6: McDonald’s 66.005
7: Marlboro 57.047
8: China Mobile 52.616
9: GE 45.054
10: Vodafone 44.404

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies