GroupM gaat in zee met jonge Belgische start-up WebVeille

Vorig artikel Volgend artikel

GroupM gaat in zee met jonge Belgische start-up WebVeille

GroupM, wereldwijd de nummer 1 in het beheer van media-investeringen, gaat een strategische samenwerking aan met WebVeille. Deze jonge Belgische start-up biedt als enige in ons land E-Reputation monitoring met zowel menselijke als geautomatiseerde analyse. Dankzij de partnership hebben GroupM en haar dochtermaatschappijen MAXUS, MediaCom, Mindshare en MEC nu de mogelijkheid om hun mediacampagnes in de real-time aan de consumentenfeedback aan te passen.

Tandem GroupM-WebVeille: een beloftevolle samenwerking

Dankzij dit partnership, breidt GroupM haar bestaande marktonderzoeken uit met de analyse van waar consumenten online mee bezig zijn. GroupM heeft nu de mogelijkheid om zowel kwantitatief als kwalitatief te meten wat het effect is van een campagne, maar ook de merkwaarde in kaart te brengen en de  ‘Word of Mouth’ rond een merk te analyseren. Door de real time analyse kan GroupM anticiperen op de consumentenfeedback en zo de ROI (Return on Investment) van haar campagnes optimaliseren.

Locale start-up met internationale ambitie

Het idee achter WebVeille ontstond in 2007 bij twee studenten Ingenieur Beheer aan de Universiteit van Bergen, Jonathann Mingoia en Angelo Geraci, die toen al overtuigd waren dat het sociale web een cruciale rol zou spelen in het managen van het bedrijfsimago. WebVeille zag het levenslicht in 2010. De start-up legt zich toe op het opvolgen, analyseren en monitoren van wat er online wordt gezegd over producten, merken en concurrenten, om op die manier eventuele negatieve opinies te identificeren die de reputatie van een bedrijf kunnen aantasten.

WebVeille onderscheidt zich door de combinatie van geavanceerde technologie met tussenvoeging van menselijk onderscheidingsvermogen binnen het analytische proces. Op die manier kan het niet alleen kwantitatief meten hoeveel er online gezegd wordt, maar ook kwalitatief de meningen van de internetgebruikers verzamelen om de weerslag te schetsen en de te voeren acties te bepalen en zo de E-Reputation te beheren. Dankzij die analyse kan in real time geanticipeerd worden op de online buzz en de ROI van een campagne geoptimaliseerd worden. WebVeille is tot dusver het enige Belgische bedrijf dat deze kwalitatieve component aanbiedt.

Voor hun idee ontvingen Jonathann Mingoia en Angelo Geraci in 2008 subsidies voor innovatie van het Waalse Gewest en wonnen ze in 2010 de prijs voor ‘Gold Idea’ van het Microsoft Innovation Center in Bergen. Dankzij de samenwerking met een internationaal gerenommeerd mediabedrijf heeft de locale start-up WebVeille de opportuniteit om zich een meer internationaal karakter aan te meten. Een naamsverandering in de nabije toekomst is dan ook niet uit te sluiten. Momenteel krijgt de tandem GroupM-WebVeille de ruggensteun van een tiental werknemers in beide kampen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies