Heisa over certificatie van social media marketeers

Vorig artikel Volgend artikel

Heisa over certificatie van social media marketeers

In de VS is er grote beroering ontstaan rond de oprichting van een vakvereniging van social media marketeers en over een initiatief dat de gloednieuwe organisatie nam. De heisa slaat nu over naar Europa omdat de vakvereniging zich ook tot Europese marketeers richt. Het hele verhaal.

Eerder deze maand richtte social media marketing experte Mari Smith, die de bijnaam ‘the pied piper of social media’ kreeg toebedeeld met een partner de International Social Media Association op, een beetje naar analogie met andere vakverenigingen zoals de Web Analytics Association.

Alleen lijkt het er wel erg sterk op dat Smith vooral uit is op de poen. De kritiek werd sterker toen Smith haar ISMA ook nog eens begon met een certificatie voor social media marketeers.

Wie betalend lid is van de associatie (wat op zich niet duur is) en dan ook nog eens 2845 USD op tafel legt kan een soort cursus volgen en is daarna officieel door de associatie erkend als social media expert.

Smith kreeg heel zwaar de wind van voren met ondermeer vlijmende kritiek van de bekende social media blogger Olivier Blanchard. Niet alleen omdat het hele opzet wel wat verdacht is maar ook omdat zulke certificatie nonsens zou zijn.

Anderen reageerden gematigder maar vonden een certificatie voor social media marketeers toch geen al te best idee.

Deze week sloeg ook in Europa de vlam in de pan. Nu blijkt immers dat ook Europeanen door een virtuele cursus aan het certificaat kunnen raken. En dat werd sommigen te veel.

Na vruchteloze contactpogingen werd de hele toestand uitgebreid in een scherpe open blogpost aan Smith zaterdag aan de kaak gesteld.

In een opvolgpost werd de certificatie van social marketeers op zich in vraag gesteld.

Is zulke certificatie nonsens of een goed idee?

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies