Het web als testlab voor tv-uitzendingen

Vorig artikel Volgend artikel

Het web als testlab voor tv-uitzendingen

Het medium "internet" veroorzaakt grote verschuivingen bij alle andere media - van kranten en journalistiek, tot radio en tv. Het internet wordt zelfs een vehikel voor al deze andere media, en neemt een stukje van de content van deze media over. Denk maar aan de gewone internetradio's (niet Last.fm en co, maar de stations die ook via het internet uitzenden), denk maar aan de afleveringen van tv-reeksen die je via het internet in streaming kan bekijken via Hulu of Miro.

De Amerikaanse zender NBC heeft trouwens deze evolutie goed begrepen. Zij beschouwen het internet zelfs als een bij-vorm van tv, een testlab. Een van hun experimenten is het volgende. Binnenkort moet de befaamde presentator Jay Leno vervangen worden bij de "Saturday Night Live" show; Conan O'Brien wordt zijn vervanger, maar er werd tegelijkertijd een invaller benoemd die O'Brien bij ziekte en vakantie moet vervangen: Jimmy Fallon. Volgens AlleyInsider moet deze Fallon nu oefenen als presentator in speciale uitzendingen die alleen op het web verschijnen (1).

TV-shows die via het internet weggestemd worden, of juist nieuw leven ingeblazen werden is al langer schering en inslag. Sommige shows die in de VS na enkele proefafleveringen bij ogenschijnlijk gebrek aan belangstelling afgevoerd werden, bleken via het web zo'n aanhang opgebouwd te hebben, dat de tv-makers zich verplicht zagen om de shows terug op het programma te zetten. In Australië gaat de zender ABC nog een stap verder, en zet vijf nieuwe ABC channels op het web, waar afleveringen van populaire programma's in streaming formaat bekeken kunnen worden: afleveringen die de kijker gemist mocht hebben, of het laatste nieuws. (2)

Er zit eigenlijk nog een aspect aan deze verschuiving van tv en radio naar web. Tot nu toe was het heel moeilijk om het kijkers- en luisterend publiek te meten. Dat geschiedde voornamelijk aan de hand van steekproeven. Bedrijven zoals Nielsen hebben zich met de jaren toegelegd op het maken van zulke steekproeven, die echter nooit echt accuraat waren. Met het internet wordt het echter mogelijk om heel duidelijk te meten wie wat gekeken heeft, wat natuurlijk erg interessant is voor de reclamemakers. Een erg interessante podcast over het meetsysteem van Nielsen, en de evolutie die het de laatste tijd ondergaan heeft, vind je op het derde adres.

http://www.alleyinsider.com/2008/7/nbc-figures-out-the-web-i ...

http://www.theage.com.au/news/web/aunty-puts-five-new-channe ...

http://podcastdownload.npr.org/anon.npr-podcasts/podcast/101 ...

[Bron: Netties.be]