Hoe plaats ik mijn bedrijf op Google maps?

Vorig artikel Volgend artikel

Je bedrijf aanmelden op Google maps is een fluitje van een cent. Vaak heeft Google je bedrijf zelf al (deels) opgenomen door informatie die zij zelf via verschillende online bronnen (oa. De Gouden Gids) verzamelt. Deze opname bevat echter meestal basisgegevens en zijn niet altijd even correct.

Vaak krijg ik dan ook de vraag: “Maar hoe krijg ik mijn bedrijf dan in het grijs op Google maps?”. Hiervoor moet je zelf enkele eenvoudige stappen ondernemen. Aangezien dit helemaal gratis is én het bovendien helpt om je natuurlijke ranking in Google te verbeteren, is er dus geen enkele reden om het niet te doen! Hoe krijg je jouw bedrijf in enkele stappen op Google maps?

Ga naar Google Places en log in met je Google-account. Als je nog geen Google-account hebt, klikt je op 'Nu aanmelden' om een nieuw Google-account te maken. Je kan ook je aanmeldingsadres en wachtwoord voor AdWords gebruiken, als je die al hebt tenminste.

Aanmelden1

Eens je aangemeld bent, kan je beginnen met je bedrijfsgegevens in te vullen:

  • Bedrijf/organisatie: dit is de naam van het bedrijf zoals die offline wordt gebruikt.
  • Adres: geef hier het adres van je bedrijf in (meestal gelijk aan maatschappelijke zetel).
  • Telefoonnummer: vergeet niet het zonenummer op te nemen samen met het telefoonnummer van je bedrijf.
  • Website: geef de officiële bedrijfswebsite op als uw startpagina, aangezien Google informatie van uw startpagina gebruikt bij haar pogingen om zoekresultaten te helpen verbeteren. De URL die je opgeeft mag maximaal 255 tekens lang zijn.
  • Beschrijving: vertel gebruikers wat jouw bedrijf zo bijzonder maakt. Tip: hier kan je ook nog extra kernwoorden invoeren waar je op gevonden wil worden.
  • E-mailadres: spreekt voor zich, het mailadres van je bedrijf
  • Categoriën: onder welke sector valt jouw bedrijf.
  • Openingsuren: indien van toepassing natuurlijk.
  • Betalingsmogelijkheden: cash, visa, mastercard…
  • Foto’s en video’s: maakt je bedrijf ook visueel herkenbaar
  • Aanvullende details: hier kan je nog extra info kwijt zoals bijvoorbeeld: gratis parking enz.
Gegevensinvoeren

Als je alles ingevuld hebt, is het meeste werk eigenlijk al gedaan.

Het enige wat je nu nog hoeft te doen is je gegevens officieel verifiëren op Google places met een pincode. Zo maak je Google duidelijk dat jij de eigenaar bent van je bedrijf en de gegevens correct zijn.

Pincode

Google geeft je 3 mogelijkheden om dit te doen:

  • Via telefoon: als je deze optie kiest, moet je letterlijk naast je toestel zitten, want Google belt je echt meteen.
  • Via sms naar je mobiele telefoon.
  • Via briefkaart: ongeveer 2-3 weken na aanmelding ontvang je een briefkaart van Google met je pincode erin en de stappen die je moet ondernemen om je aanmelding af te ronden. Opgelet: Google stuurt deze briefkaart naar het bedrijfsadres dat je opgegeven hebt, als je dus in een groot bedrijf werkt, geef je best je naam/departement mee als contactpersoon.

Eens je gegevens geverifieerd zijn, is het wachten tot je bedrijf op Google maps staat en kunnen bezoekers je via je officiële bedrijfsvermelding vinden. Bij mij was dit vrijwel onmiddellijk, maar het kan soms tot een paar dagen duren.

Vanaf dan begint het leuke werk en kan je via het dashboard bekijken hoeveel impressies je bedrijfsvermelding kreeg, hoe vaak er op telefoonnummer of website werd geklikt werd enzvoort.

Statistieken1

 

Bestaat je bedrijf uit meer dan één vestiging en wil je die ook toevoegen? Wil je je gevens later aanpassen of ben je benieuwd naar de extra functies die Google places nog te bieden heeft?

Je kan het allemaal lezen én uitproberen via de officiële Google pages help pagina’s.

 

 

 

 

 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies