Hollywoodmodel wurgt gamingindustrie

Vorig artikel Volgend artikel

Hollywoodmodel wurgt gamingindustrie

Bedrijven hebben er een gewoonte van gemaakt om hun problemen af te schuiven op de economische crisis. Ook de makers van videogames hebben recent dat excuus gebruikt om miljoenenverliezen en ontslagen uit te leggen. Maar het is een drogreden die diametraal tegenover recente verkoopcijfers staat. Nooit eerder waren videogames populairder dan vandaag. Titels als ‘Halo 3’, ‘Gears of War 2’, en ‘Will Wright’s Spore’ gingen in een mum van tijd miljoenen keren over de toonbank.

De echte reden is dat de budgetten voor de ontwikkelingen van games de pan uitrijzen en producenten er niet in slagen de kosten onder controle te houden. Dat komt omdat de spelletjesmakers het Hollywoodmodel gingen kopiëren: Eén hit zou makkelijk de verliezen van alle miskleunen compenseren. Maar de overheadkosten zijn in de gamingindustrie veel hoger dan in de filmwereld. Films worden gemaakt door ad-hoc teams die samenkomen voor een project en daarna opnieuw elk hun eigen weg gaan.

Een bedrijf als Electronic Arts daarentegen heeft niet minder dan 7.400 ontwikkelaars permanent op de loonslijst staan. Een standaardsalaris in de sector is 10.000 dollar per maand, wat betekent dat EA maandelijks 74 miljoen dollar aan O&O besteedt. Eerder dan in deze strategie te volharden, tot het bankroet volgt, wordt het tijd dat de gamesproducenten spelletjes gaan ontwikkelen die gewoon minder kosten.

[Bron: Slate.com]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies