Hypertag is een bureau in dat gespecialiseerd is in infrarood- en bluetooth messaging, niet alleen voor advertising maar ook in musea- en entertainmentcentra. De technologie werd ontwikkeld door vier Britse studenten in 2001. De Hypertag-technologie bestaat uit het incorporeren van een elektronische chip in reclame-affiches. Voorbijgangers kunnen hun gsm op de affiche richten en via een infrarood-verbinding de affiche en/of andere "informatie" downloaden op hun GSM. (foto inzet managing director Jonathan Morgan). "Point.Click.Receive" is de slogan van Hypertag. "Consume" zijn ze blijkbaar vergeten toe te voegen.
Een interessante innovatie van Hypertag zijn draagbare zenders. Winkelpersoneel, obers en speciale promo-teams kunnen voorzien worden van zo'n portable hypertag, om informatie of digitale coupons te verzenden naar mensen in hun nabijheid. Deze draagbare zenders worden in Nederland ingezet door het bureau Pinkeye, dat ook andere technologie van Hypertag gebruikt.
Elektronische tags worden in de buurt van de objecten of op een
bepaalde locatie geplaatst, en wanneer de bezoeker meer informatie
wenst, is dat op te vragen. De bijbehorende informatie kan uiteindelijk
worden vertoond op een beeldscherm, of worden weergegeven door middel
van een ander mobiel computersysteem dat de bezoeker bij zich draagt.
Het is mogelijk de hoeveelheid en de diepgang van de informatie te
bepalen of men kan een andere taal kiezen.
De informatie is
tevens te linken met overige informatie in het museum zelf, andere musea
of op internet. Men kan de informatie ook opslaan als bookmark, om het
thuis nog eens te bestuderen, of op school te gebruiken. Zo toonde de
managing director Jonathan Morgan me daarstraks dat ik via wifi of
bluetooth een verbinding kon leggen met de router en meteen pdf
bestanden edm naar mijn iPhone kon downloaden.
De redactie van Belgiancowboys is te bereiken via redactie@belgiancowboys.be