InBev-reclamecampagne misleidt de consument

Vorig artikel Volgend artikel

De industriële brouwerij InBev misleidt de consument. In de Londense metro voert InBev een barnumcampagne. De industriële brouwerijgroep prijst er Stella Artois aan met de slogan “Contains Only 4 Ingredients” (d.w.z. water, gerstemout, maïs en hop). Biergist en andere additieven worden niet vermeld.

“Fout”, zegt Yves Panneels van het Huis van de Geuze. “Met enkel die vier ingrediënten kan men geen Stella maken. Men heeft nog andere additieven nodig. Inbev probeert voor zijn Stella een aureool van zuiverheid en authenticiteit te verwerven. Volledig ten onrechte, want alleen de traditionele lambikbieren van het Pajottenland en de Zennevallei worden met slechts 4 ingrediënten geproduceerd”.

“Deze vorm van reclame is misleidend. Ze schept de indruk dat Stella Artois een volledig natuurlijk product zou zijn zonder additieven. Helaas is men niet in staat om met enkel deze vier ingrediënten een pils te brouwen”, reageert Panneels. “Enkel traditionele lambikbieren zoals lambik en oude geuze bevatten slechts vier ingrediënten: het nobele tarwe, gerstemout, hop en water. Cultuurgist wordt er niet aan toegevoegd want lambik worden gebrouwen volgens het procédé van spontane gisting. Dat maakt de lambikbieren net zo uniek.”

De toepassing van spontane gisting voor het maken van lambik is de meest authentieke manier van bierbrouwen. Deze methode is meer dan 3000 jaar oud. Lage gisting werd pas iets meer dan een eeuw geleden voor het eerst toegepast.

“De indruk wekken dat een industriële pils met evenveel ingrediënten wordt gemaakt als een edel bier zoals een lambik of geuze is hemeltergend. Daarom vragen wij InBev om hun reclamecampagne te staken. Zoniet overwegen wij een klacht in te dienen bij de consumentenorganisaties en bij de economische inspectie”, aldus Panneels.