Internet en televisie zijn geen concurrenten

Vorig artikel Volgend artikel

Internet en televisie zijn geen concurrenten

Ongeveer één derde van alle Noord-Amerikaanse gezinnen gebruiken het internet in combinatie met de televisie. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau Nielsen Company. De onderzoekers stellen dan ook dat nieuwe en traditionele media vaker samenwerken dan concurrenten zijn. Uit het resultaat blijkt zelfs dat zware internetgebruikers ook tot de meest fervente televisiekijkers behoren en veel meer naar televisie kijken dan mensen die nooit online gaan. Televisie gaat vooral samen met zoekopdrachten, e-mail en online shoppen.

"Het televisiegebruik bereikt absolute records, terwijl steeds ook meer mensen het internet gebruiken," voeren de onderzoekers aan. "Dat lijkt een paradox, maar het antwoord ligt gewoonweg bij het simultaan gebruik," stippen de onderzoekers aan. Het internetgebruik groeit in de Verenigde Staten met ongeveer 9 procent per jaar. Gemiddeld besteedt een Amerikaanse consument 26 uur per maand aan het internet. Dat is echter nog altijd veel lager dan het gemiddelde televisiegebruik, dat op 127 uur per maand ligt.

Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer 31 procent van het internetgebruik in gezinsverband samenvalt met het televisiegebruik. Andersom valt slechts 4 procent van het televisiegebruik samen met internetgebruik. De grootste overlapping wordt gesitueerd bij tieners, waar 5,4 procent van het televisiegebruik samenvalt met internetgebruik. Uit het onderzoek blijkt dat gemiddeld slechts twee uur en negentien minuten per maand online naar videostreams, de grote concurrent van de televisie, wordt gekeken. Online videostreams zijn het meest populair bij tienermeisjes.

[Managing 21]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies