Internet meer gebruikt voor invullen lifestyle en vrije tijd

Vorig artikel Volgend artikel

Internet meer gebruikt voor invullen lifestyle en vrije tijd

Het internetgebruik van de Europeanen is de afgelopen 5 jaar sterk geëvolueerd. Waar ze internet vijf jaar geleden vooral als informatiebron zagen, gebruiken ze het nu steeds meer voor vrijetijdsactiviteiten en om hun dagelijkse leven vorm te geven. Vrijheid en flexibiliteit zijn de kernwoorden van de surfer van vandaag. In België gebruikt bijna 70% van de internetgebruikers het web wekelijks en in de eerste plaats om in contact te blijven met familie, vrienden en kennissen. Dat blijkt uit de studie ‘Mediascope Europe' van de European Interactive Advertising Association (EIAA).

Belangrijkste Europese vaststellingen

  • 88% van de Belgen gebruiken het internet voor "lifestyle-activiteiten"
  • In België zijn elke week 5,8 miljoen mensen online
  • Meer dan de helft (55%) van alle Belgische internetgebruikers connecteren elke dag
  • 77% van de internetgebruikers in België gaat 's avonds online
  • Opzoekingen op het internet beïnvloeden 39% van de merkkeuze
  • De helft (50%) van alle breedbandgebruikers surft nu draadloos

De studie brengt ook de belangrijkste redenen aan waarom mensen op internet surfen. 75% van de  gebruikers wil via internet in contact blijven met vrienden en familie, 61% zoekt er informatie over de lokale overheden op (terwijl het Europese gemiddelde slechts 39% bedraagt) en 59% beheert zijn financiën. Voor 59% van de ondervraagden biedt internet de mogelijkheid om op zoek te gaan naar betere producten en diensten en 56% zegt dat ze via het net hun reizen boeken.

Eerdere rapporten brachten aan het licht dat de populariteit van het internet vooral bij 16- tot 24-jarigen en bij de oudere generatie sterk toenam. Vandaag de dag merken de onderzoekers dat een breder spectrum van Europeanen het internet over langere periodes gebruikt om hun online ervaringen uit te diepen en te diversifiëren. De leeftijdscategorie van 25 tot 34 jaar, de eerste generatie die in het technologietijdperk is opgegroeid, lijkt aan de basis te liggen van de recente groei van het internetgebruik.  In België zijn de 25- tot 34-jarigen ook actieve ‘lifestyle users'. Meer dan de helft (57%) communiceert regelmatig via sociale netwerksites en 33% creëert een persoonlijk profiel.

Bij de keuze van een product of dienst hecht 63% van de Belgische internetgebruikers veel waarde aan persoonlijke aanbevelingen, op de voet gevolgd door de informatie op websites van bekende merken (58%), evenals online meningen van specialisten (56%) en klanten (52%). 39% van de Belgische internetgebruikers erkennen dat ze bij het kiezen van een dienst of een product uiteindelijk van mening veranderd zijn op basis van online opzoekingswerk, 78% ging over tot de aankoop. Dankzij dit groeiende vertrouwen verrichtten de Europese consumenten een recordaantal elektronische aankopen in 2008: in België deden de internetgebruikers gemiddeld vijf aankopen per persoon in de voorbije zes maanden.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.