Internetreclame wordt steeds populairder

Vorig artikel Volgend artikel

Internetreclame wordt steeds populairder

Gisterenochtend maakte het IAB (Interactive Advertising Bureau Belgie) in hun kantoren de cijfers van de investeringen in online advertentieruimte van 2009 bekend. Het IAB stelde vast dat de omzet van de ‘reclamedruk’ op het internet in België blijft toenemen, ondanks de economische crisis. In 2009 bedroeg de totale investering 129.246.951 euro, een stijging van ongeveer 9% tegenover 2008 (119 miljoen euro).

In 2006 bedroeg de totale investering nog slechts 46,5 miljoen en in 2007 ongeveer 85 miljoen. De reclame-inkomsten van de Belgische traditionele media werden het zwaarst getroffen door de economische crisis en zijn sinds 2006 nauwelijks geëvolueerd.

Voor sommige sectoren blijven de investeringen stabiel (geschreven pers), voor andere stijgen ze licht (radio, televisie, display), terwijl de bioscoop een kleine achteruitgang boekt. Daarentegen kende de internetreclame in België een indrukwekkende toename: het resultaat van 2009 ligt maar liefst 2,78 keer hoger dan het resultaat van 2006.

"Deze groei ligt in de lijn met onze verwachtingen. Echter is er
in België nog veel meer groeipotentieel voor internetreclame" (Patrick Marck, General Manager van IAB Belgium).

Het IAB stelt immers grote verschillen per sector en per bedrijf vast. Zo investeert de grootste reclame-adverteerder in België, Procter & Gamble, slechts 1,6% van zijn budget in online advertenties. Dit cijfer ligt aanzienlijk onder het nationale gemiddelde van 4,2%. Daarentegen positioneren Belgacom (8,1%), Unilever Bestfoods (6,3%), Telenet (14,4%), Mobistar (8,2%) of Renault (6,2%) zich zeer duidelijk boven het gemiddelde.

"Vooral het contrast tussen de verschillende sectoren is significant", (Stephanie Radochitzki, Country Manager Havas Digital en beheerder IAB Belgium).

De diensten-, transport-, telecom- en energiesector hebben het belang van online reclame al ingezien. Tegelijk stellen ze vast dat de gezondheids-, beauty-, kleding-, en voedingssector het potentieel van online reclame nog niet ten volle benutten. Het is verwonderlijk dat een wereldspeler als Coca-Cola slechts 1,4% van zijn reclamebudget aan internetadvertenties besteedt. In fors contrast hiermee staat een winkelketen als IKEA waar internetreclame al bijna 10% van het totale reclamebudget bedraagt.

Daarnaast ziet het IAB ook grote verschillen binnen éénzelfde sector. Bij de banken bijvoorbeeld, geeft Dexia 8,8% van zijn totale budget uit aan internetreclame. Deutsche Bank (18,1%), ING (21,6%) en Citibank (24,5%) doen het nog beter. Helemaal onderaan de ladder vinden we de Bank van De Post met 0,1%. Dezelfde verschillen zien ze terug in de autosector. Volvo en Nissan geven meer dan 16% uit terwijl Fiat vandaag nog geen cent spendeert aan reclame op internet!

"Terwijl de Belgische consument steeds meer online koopt, is het verbazingwekkend dat sommige Belgische bedrijven het belang van een actieve aanwezigheid op het net nog niet onderkennen" (Bruno Van Boucq, voorzitter van DMA en beheerder van IAB).

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies