Internetter vertelt meer aan zoekmachine dan aan familie

Vorig artikel Volgend artikel

Internetter vertelt meer aan zoekmachine dan aan familie

De internetgebruiker vertelt meer aan zoekmachines dan aan zijn familieleden en vrienden. Dat zegt Bill Tancer, topman van het onderzoeksbureau Hitwise en auteur van het boek 'Click: What Millions of People Are Doing Online and Why It Matters'. Gegevens over online activiteiten zijn volgens hem misschien dan ook wel de beste manier om het consumentengedrag te doorgronden. Dat kan volgens hem bijzonder nuttig zijn voor retailers, die daaruit zouden kunnen afleiden waarvoor en wanneer ze reclame moeten voeren.

De internetgegevens vertellen volgens Bill Tancer meer dan wat mensen online doen. Door bezoeken aan e-commercesites te ontleden kan men volgens hem soms de verkoopcijfers van een bedrijf achterhalen vooraleer de onderneming zijn resultaten bekend maakt. Tancer zegt op dit ogenblik samen met onderzoekers van de universiteit van Stanford te werken aan een nieuwe graadmeter voor het consumentenvertrouwen. Daarbij zouden zoektermen over de brandstofprijzen en bezoeken aan prijsvergelijkingssites wijzen op een dalend consumentenperiode, terwijl bezoeken aan pornosites op een economische bloei zouden wijzen.

De auteur zegt dat de online activiteit bijzonder veel kan vertellen over grote economische evoluties. Bill Tancer verwijst daarbij onder meer naar de evoluties binnen de Amerikaanse werkloosheidscijfers. "Door te kijken naar het aantal zoekopdrachten naar werkloosheids-cheques op de zoekmachines van Google, Yahoo en MSN en de bezoekersaantallen aan werkloosheids-websites kunnen tendensen binnen de werkloosheid nog voor de bekendmaking van officiële cijfers voorspeld worden," vertelde hij aan het magazine Forbes.

[Managing 21]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.