Is er hoop voor online initiatief Monty Python?

Vorig artikel Volgend artikel

Is er hoop voor online initiatief Monty Python?

25 jaar na hun laatste film, gaan de komedianten van Monty Python op zoek naar een nieuwe ‘meaning of life’. Dat gebeurt via een online initiatief dat naar de naam Pythonline.com  luistert. De homepagina bevat een blog met nieuwtjes over de nog actieve Pythons; er zijn ook chatboards en e-mailfora. Maar er is een probleem met Pythonline.com: de inhoud oogt niet bijster amusant. Monty Pythonacteur Eric Idle, de initiatiefnemer achter Pythonline.com, trachtte al verschillende keren om het project op te starten, maar tevergeefs. De bétaversie ging in de lente online; een officiële lancering is voorzien voor eind dit jaar. Idle verkocht de site een tijd geleden aan New Media Broadcasting Company, een technologiebedrijf uit Californië, dat grootste plannen heeft met Pythonline en hoopt er een Facebook of MySpace voor Pythonfans van te maken.

‘Eerdere incarnaties van Pythonline waren statisch; zaken die je kon bekijken zonder te kunnen participeren. Nu kan iedereen deelnemen,’ zegt Scott Page, CEO van New Media Broadcasting, die hoopt geld aan de site verdienen door een combinatie van advertenties en betaalde abonnementsdiensten, terwijl de site voorlopig fondsen uit ‘de privé’ kan aanspreken om het project op te starten. En hoewel Monty Python reeds zijn stempel op het internet heeft gedrukt- het woord ‘spam’ komt recht uit een Pythonsketch-  zeggen critici dat het bijna onmogelijk is om de hype opnieuw te creëren,' omdat elk initiatief steeds verder verwatert.' ‘Een Python is net als een Beatle,’ aldus Idle. ‘Je kan niet steeds opnieuw een comeback maken. Wat we wel hebben is een merk. Monty Python is even sterk als Nike; een naam die we moeten koesteren, dus.’

Het gros van de auteursrechten op de catalogus van Monty Python zijn in handen van de groepsleden, die er dus baat bij hebben dat Pythonline een succes wordt. Maar toch zijn niet alle originele Pythons even enthousiast. John Cleese verwelkomt de royalties, die hem helpen ‘een dure scheidingsregeling te betalen’, maar vindt het tegelijkertijd ‘verschrikkelijk vervelend om zaken te doen die ik 35 jaar geleden al deed.’

Pythononlinezegt de concurrentie aan te willen gaan met populaire sites als CollegeHumor.com en FunnyOrDie.com, maar of de huidige generatie de site als een succes zal ervaren, blijft af te wachten. ‘Het design van de site is pover en verwarrend,’ zeggen critici. 'Wie op de site terechtkomt heeft eigenlijk geen idee waar het over gaat.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies