Is het Web 2.0 al op zijn retour?

Vorig artikel Volgend artikel

Is het Web 2.0 al op zijn retour?

Een opmerkelijk artikel vonden wij bij de Amerikaanse versie van PC WOrld, waar verslag uitgebracht werd over Demo Fall 2008. Dat is een conferentie met een erg origineel concept: startende bedrijven krijgen daar 6 minuutjes om hun website (vaak nog in bèta-vorm) voor te stellen, en uit te leggen waarom investeerders hun centjes in hun bedrijf zouden moeten steken.
De meeste van die starters concentreerden zich op collaboratieve technologieën, zoals het delen van foto's en contacten. Nochtans is die sector al overbevolkt is. De inkomsten zouden moeten komen van advertenties, maar daarbij wordt dan wel eventjes vergeten dat groten zoals Facebook niet eens effen draaien met al die reclame-inkomsten - hoe zouden die starters het dan wel kunnen?

Tijdens een van de toespraken werd trouwens gewezen op het feit dat de investeerders wellicht niet langer hun geld blijven steken in dit model, dat zich niet heeft kunnen bewijzen, en snel hun blik op andere sites gaan richten. "Hanging out" op Web 2.0 sites zoals Facebook en MySpace is uit, met andere woorden. Maar "Samenwerken rond een doel" is dan weer in.

Nog een stelling: twee factoren waarop vele web 2.0 starters zich baseren, zijn aan het wankelen gegaan. Ten eerste advertenties: door de slabakkende economie wordt er flink gesnoeid in advertenties. Ten tweede het idee dat er een internet komt dat altijd en overal beschikbaar is. Het draadloze diensten zijn immers nog altijd niet op punt, zelfs in de grootsteden niet, laat staan in kleinere gemeenten. Draadloos internet is trouwens nog altijd te duur, en nu steeds meer providers hun mond vol hebben van het beperken van de bandbreedte, wordt het erg riskant op een zaak te baseren op alom tegenwoordige, snelle en goedkope breedband dekking die al die data, video en audio moet transporteren.


http://www.pcworld.com/article/150863/article.html?tk=nl_dnxnws

[via Netties.be]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies